Udręka i ekstaza

Autor:
Irving Stone (1903-1989)
Tłumacz:
Aldona Szpakowska (1916-1991)
Lektor:
Janusz Zadura
Wydawca:
Wydawnictwo Aleksandria (2014)
ISBN:
978-83-60313-91-6
Autotagi:
audiobooki
beletrystyka
CD
dramat
powieści
proza
4.3 (3 głosy)

Michał Anioł to jeden z najbardziej znanych i rozpoznawanych twórców nie tylko renesansu ale i artystów w ogóle. Malarz, rzeźbiarz i architekt przez swoje długie i ciekawe życie tworzył z nadludzką pasją, zrozumiałą tylko dla wielkich mistrzów. Autor tej zbeletryzowanej biografii prowadzi nas przez pracowanie, w których uczył się Michał Anioł, zapoznaje nas z najważniejszymi ludźmi epoki, a także pokazuje nam genezę i pasję tworzenia dzieł Buonarrotiego. A przecież „Udręka i ekstaza” to nie tylko dogłębna i fascynująca historia jednego człowieka, to pasjonujący obraz całej epoki. Warto wybrać się wraz ze Stonem w podróż po renesansowej Florencji, Rzymie i całej włoskiej Toskanii.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • „Udręka i ekstaza” fascynująca powieść o burzliwej twórczości Michała Anioła. • Michał Anioł jeden z najs­łynn­iejs­zych­ artystów świata. Światły człowiek renesansu, który po dziś dzień nie ma sobie równych. Wszechstronnie utalentowany, charyzmatyczny, ambitny, uparty, momentami całkiem niezły żartowniś, artysta z pasją, ogromnym zaangażowaniem i pona­dprz­ecię­tnym­i umiejętnościami. Urodził się w pobliżu Florencji w rodzinie mieszczańskiej Buonarottich. Jego ojciec nigdy nie pochwalał zainteresowań syna związanych z pracą twórczą. Michał Anioł na początku pobierał nauki w dziedzinie tworzenia fresków. Niestety początkowo nie zachwyciła go ta praca. Znacznie bardziej pociągało go rzeźbiarstwo. I tak trafił do pracowni rzeźbiarskiej Bartolda di Giovanni, który zarządzał zbiorami Medyceuszów. To właśnie Medyceusze zadbali o jego wykształcenie. Od tego momentu, choć bardzo powoli kariera rzeźbiarska Buonarottiego zaczęła się rozpędzać i przynosić mu wymierne temu zyski. Z czasem i ojciec Michała Anioła zaakceptował decyzję syna odnośnie jego poświęcenia się rzeźbiarstwu. Jego nagła zmiana zdania w tej kwestii ściśle związana była z profitami jakie młody Buonarotti zaczął otrzymywać za swą ciężką pracę, a nie z uznaniem dla talentu syna. • Michała Anioła interesowało tylko i wyłącznie twórcze działanie. Nie był postacią towarzyską. Czuł się w pełni szczęśliwy tworząc. Wykonał całe mnóstwo monumentalnych rzeźb, stworzył również kilka cennych fresków, a nawet częściowo poświęcił się również architekturze. Choć jego współpraca z papiestwem zawsze była trudna i pełna wyrzeczeń, to ceniono jego dzieła i liczono się z jego zdaniem w kwestiach dotyczących sztuki. A jak wiadomo w epoce, w której przyszło mu żyć narodziło się wielu równie wybitnych twórców, z którymi Michał Anioł nad wyraz często wchodził w pewnego rodzaju „zatargi”. Nie było mu więc jako artyście w życiu lekko. Choć nieszczęśliwie zakochany, często wykorzystywany, karcony, dożył późnego wieku, w dużej mierze zrealizowawszy swe twórcze zamiary. • Powieść biograficzna Irvina Stone’a o Michale Aniele to prawdziwy majstersztyk. Jest niesłychanie wnikliwa, napisana z ogromnym talentem narratorskim, pełna interesujących anegdot o artyście. Świetnie oddaje ducha Renesansu. Nikt by piękniej nie ujął w słowa tak długiej i wspaniałej historii życia Buonarottiego – bez wątpienia najw­ybit­niej­szeg­o przedstawiciela tamtego okresu. Gorąco polecam. Naprawdę trudno jest oderwać się od lektury.
  • Ciekawa. Biograficzno fabularna. Choć nieco rozwleczona
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo