Udręka i ekstaza
| Autor: | Irving Stone (1903-1989) | 
|---|---|
| Tłumacz: | Aldona Szpakowska (1916-1991) | 
| Lektor: | Janusz Zadura | 
| Wydawca: | Wydawnictwo Aleksandria (2014) | 
| ISBN: | 978-83-60313-91-6 | 
| Autotagi: | audiobooki CD dramat powieści proza | 
| 
                4.5
                
                    (4 głosy)
                
             | |
|  | |
            Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
        
        
        
         
        Recenzje
        
    - 
                    
                
                    
                    
                    
                        
Świetnie napisana książka opisująca życie Michała Anioła. Mnóstwo historycznych faktów wspartych źródłami, pokazujących świetnie obraz życia we Włoszech na początku XVI w. A w tym środowisku nieprawdopodobnie żywo i bogato przedstawiona sylwetka artysty. Książka o pasji napisana z pasją. • Bardzo polecam, choć długa....
- 
                    
                
                    
                    
                    
                        
„Udręka i ekstaza” fascynująca powieść o burzliwej twórczości Michała Anioła. • Michał Anioł jeden z najsłynniejszych artystów świata. Światły człowiek renesansu, który po dziś dzień nie ma sobie równych. Wszechstronnie utalentowany, charyzmatyczny, ambitny, uparty, momentami całkiem niezły żartowniś, artysta z pasją, ogromnym zaangażowaniem i ponadprzeciętnymi umiejętnościami. Urodził się w pobliżu Florencji w rodzinie mieszczańskiej Buonarottich. Jego ojciec nigdy nie pochwalał zainteresowań syna związanych z pracą twórczą. Michał Anioł na początku pobierał nauki w dziedzinie tworzenia fresków. Niestety początkowo nie zachwyciła go ta praca. Znacznie bardziej pociągało go rzeźbiarstwo. I tak trafił do pracowni rzeźbiarskiej Bartolda di Giovanni, który zarządzał zbiorami Medyceuszów. To właśnie Medyceusze zadbali o jego wykształcenie. Od tego momentu, choć bardzo powoli kariera rzeźbiarska Buonarottiego zaczęła się rozpędzać i przynosić mu wymierne temu zyski. Z czasem i ojciec Michała Anioła zaakceptował decyzję syna odnośnie jego poświęcenia się rzeźbiarstwu. Jego nagła zmiana zdania w tej kwestii ściśle związana była z profitami jakie młody Buonarotti zaczął otrzymywać za swą ciężką pracę, a nie z uznaniem dla talentu syna. • Michała Anioła interesowało tylko i wyłącznie twórcze działanie. Nie był postacią towarzyską. Czuł się w pełni szczęśliwy tworząc. Wykonał całe mnóstwo monumentalnych rzeźb, stworzył również kilka cennych fresków, a nawet częściowo poświęcił się również architekturze. Choć jego współpraca z papiestwem zawsze była trudna i pełna wyrzeczeń, to ceniono jego dzieła i liczono się z jego zdaniem w kwestiach dotyczących sztuki. A jak wiadomo w epoce, w której przyszło mu żyć narodziło się wielu równie wybitnych twórców, z którymi Michał Anioł nad wyraz często wchodził w pewnego rodzaju „zatargi”. Nie było mu więc jako artyście w życiu lekko. Choć nieszczęśliwie zakochany, często wykorzystywany, karcony, dożył późnego wieku, w dużej mierze zrealizowawszy swe twórcze zamiary. • Powieść biograficzna Irvina Stone’a o Michale Aniele to prawdziwy majstersztyk. Jest niesłychanie wnikliwa, napisana z ogromnym talentem narratorskim, pełna interesujących anegdot o artyście. Świetnie oddaje ducha Renesansu. Nikt by piękniej nie ujął w słowa tak długiej i wspaniałej historii życia Buonarottiego – bez wątpienia najwybitniejszego przedstawiciela tamtego okresu. Gorąco polecam. Naprawdę trudno jest oderwać się od lektury.
 
            ![pmrjarek [awatar]](/static/gen/avatars/pmrjarek/m2.png?3) 
    ![Iska [awatar]](/static/gen/avatars/iska/m2.png?3) 
    ![pater6 [awatar]](/static/gen/avatars/pater6/m2.png?3) 
     
             
             
             
             
             
                     
                
                 
                
                 
                
                 
                
                 
                
                 
                
                 
                
                