Wystawy w 2017 r.
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Biedermeier Kozak, Anna Rosales Rodríguez, Agnieszka
1 Cyprian Kościelniak Szelegejd, Jacek Warda, Michał
3 Dzika grafika Warda, Michał
2 Generacje Muzeum Narodowe
2 Generations Muzeum Narodowe
1 Miejska rewolta Skolimowska, Ewa Turowicz, Anna
1 Miejska rewolta Skolimowska, Ewa Turowicz, Anna
1 Podróż do Edo Maleszko, Katarzyna
2 Półprawda Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni
2 Półprawda Xawery Dunikowski Museum of Sculpture at Królikarnia Palace
3 Prawa kobiet Iwanicka, Izabela Oleksiak, Aleksandra
1 Tak widzą Muzeum Narodowe
1 W warsztacie niderlandzkiego mistrza Borusowski, Piotr Janiszewska, Aleksandra
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo