Wystawy w 2015 r.
Półka Tytuł Twórca Ocena
3 Andrzej Krajewski Warda, Michał
1 Arcydzieła sztuki japońskiej w kolekcjach polskich Dziechciaruk, Bogna
1 Bronisław Krystall Krystall, Bronisław
2 Figury retoryczne Gzowska, Alicja
3 Hubert Hilscher Schubert, Zdzisław Przymus, Irena
2 Majątek Pijarski, Krzysztof
1 Mistrzowie pastelu Grochala, Anna Sikorska, Joanna
1 M - Z Nowak, Magdalena
1 Olga Boznańska (1865-1940) Higersberger, Renata
1 Papież awangardy Rypson, Piotr
2 Zbigniew Libera - It's not my fault that this sculpture rubbed against me Tarasiuk, Agnieszka Turowicz, Joanna
2 Zbigniew Libera - To nie moja wina, że otarła się o mnie ta rzeźba Tarasiuk, Agnieszka Turowicz, Joanna
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo