Ryglice 6/2016
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Zagadka aleksandryjska Berry, Steve
2 Szlachetne pobudki Bulicz-Kasprzak, Kasia
1 Kowalowa Czosnyka, Mieczysław
2 Tylko mnie uwiedź Day, Sylvia
5 Mój ogródek Drabik, Wiesław
4 Żaba modnisia Drabik, Wiesław
3 Toxic Dyken, Rachel Van
3 Utrata Dyken, Rachel Van
3 Jesienna Róża Gibbs, Abigail
3 Kolacja z wampirem Gibbs, Abigail
3 Wykradziona Harvey, Alyxandra
1 Z sołtysem i wójtem przez wieki Hebda, Jan
1 Bardzo długie przebudzenie Jeromin-Gałuszka, Grażyna
3 Buntownik Kagawa, Julie
3 Talon Kagawa, Julie
4 To ja! Kalwitzki, Sabine
2 Na granicy śmierci Kilpatrick, Nancy
1 Święto świateł Kotowski, Krzysztof
5 Poznajemy sporty Kozłowska, Urszula
4 Samochody Kozłowska, Urszula
4 Traktor Kozłowska, Urszula
4 Zuzia i piesek w kratkę Landau, Irena
2 Zimowa opowieść Laurens, Stephanie
2 Fortele nierządnicy Lorentz, Iny
4 Wróżki, wiedźmy, czarownice Man~eru, Maria
1 Pustułka Miszczuk, Katarzyna Berenika
3 Poza czasem Monir, Alexandra
3 Władcy czasu Monir, Alexandra
4 Wszystko moje! Moost, Nele
4 Wszystko zniszczone! czyli o tym, jak kruk uczył się pomagać Moost, Nele
1 Twarze depresji Morawska, Anna
1 Za kogo ty się uważasz? Munro, Alice
3 Zakochany duch Murray, Tamsyn
1 Ta chwila Musso, Guillaume
1 Jedz zgodnie ze swoją grupą krwi O'Connor, Kristin D'Adamo, Peter
5 na wodzie Perkowska, Aleksandra
5 Pojazdy na ratunek Perkowska, Aleksandra
2 Klejnot Rice, Patricia
4 Zuzia się zgubiła Schneider, Liane
1 Bezcieleśni Tommaselli, Agostino
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo