Ryglice 6/2016
Półka Tytuł Twórca Ocena
1. dla dorosłych
Jedz zgodnie ze swoją grupą krwi O'Connor, Kristin D'Adamo, Peter
Twarze depresji Morawska, Anna
Za kogo ty się uważasz? Munro, Alice
Bezcieleśni Tommaselli, Agostino
Kowalowa Czosnyka, Mieczysław
Z sołtysem i wójtem przez wieki Hebda, Jan
Święto świateł Kotowski, Krzysztof
Zagadka aleksandryjska Berry, Steve
Bardzo długie przebudzenie Jeromin-Gałuszka, Grażyna
Pustułka Miszczuk, Katarzyna Berenika
Ta chwila Musso, Guillaume
2. dla dorosłych
Na granicy śmierci Kilpatrick, Nancy
Szlachetne pobudki Bulicz-Kasprzak, Kasia
Fortele nierządnicy Lorentz, Iny
Tylko mnie uwiedź Day, Sylvia
Klejnot Rice, Patricia
Zimowa opowieść Laurens, Stephanie
3. dla młodzieży
Wykradziona Harvey, Alyxandra
Jesienna Róża Gibbs, Abigail
Kolacja z wampirem Gibbs, Abigail
Władcy czasu Monir, Alexandra
Poza czasem Monir, Alexandra
Zakochany duch Murray, Tamsyn
Utrata Dyken, Rachel Van
Toxic Dyken, Rachel Van
Buntownik Kagawa, Julie
Talon Kagawa, Julie
4. dla dzieci
Wróżki, wiedźmy, czarownice Man~eru, Maria
To ja! Kalwitzki, Sabine
Wszystko zniszczone! czyli o tym, jak kruk uczył się pomagać Moost, Nele
Wszystko moje! Moost, Nele
Zuzia i piesek w kratkę Landau, Irena
Zuzia się zgubiła Schneider, Liane
Żaba modnisia Drabik, Wiesław
Samochody Kozłowska, Urszula
Traktor Kozłowska, Urszula
5. dla dzieci
Mój ogródek Drabik, Wiesław
Pojazdy na ratunek Perkowska, Aleksandra
na wodzie Perkowska, Aleksandra
Poznajemy sporty Kozłowska, Urszula
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo