Międzynarodowy Dzień Niewidomych
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Niewidomi w oczach przedszkolaków Sobierajska-Buczma, Monika Drygsiewicz, Karolina
Niewidomi wśród widzących Majewski, Tadeusz
Kiedy niewidomi widzą więcej Jakimowski, Andrzej Brzywczy Monika
Pies przewodnik osoby niewidomej Domańska, Karolina
Edukacja ludzi niepełnosprawnych Konieczny, Henryk Puszczewicz, Barbara
2.
Niewidomi w informatyce Sawa, Ryszard
Niewidomi i niedowidzący na Zamku Królewskim w Warszawie Maciszewska Iwona
Niewidomi i sztuka Knapik, Joanna
Uczniowie niewidomi i słabowidzący w świecie gier komputerowych a integracja społeczna Uniwersytet Jana Kochanowskiego
3.
Moda literacka i literacka jakość a niewidomi czytelnicy w młodszym wieku szkolnym Bobrowicz, Wojciech Kubinowski, Dariusz
Pakula, Zbigniew
Niewidomi w dużym mieście Wiciak, Jerzy
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo