Zbiory użytkownika Ostrewka
Literatura piękna
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Wojna i wojna Krasznahorkai, László
Szatańskie tango Krasznahorkai, László
Gówno się pali Šabach, Petr
Dom jedwabny Horowitz, Anthony
2.
Kilka myśli o ropusze zwyczajnej oraz inne nieznane szkice, opowiadania i eseje Orwell, George
Marzenie Celta Vargas Llosa, Mario
Kobiety Bukowski, Charles
Autobiografie Bernhard, Thomas
Trzy żywoty świętych Mendoza, Eduardo
3.
Satynowy magik Łysiak, Waldemar
Męka kartoflana Rudnicki, Janusz
Brzytwa Chmielewski, Wojciech
4.
49 idzie pod młotek Pynchon, Thomas
Mason i Dixon Pynchon, Thomas
Wada ukryta Pynchon, Thomas
Zdrajca w naszym typie Le Carré, John
Wolność Franzen, Jonathan
Korekty Franzen, Jonathan
Ręka Flauberta Lis, Renata
5.
Przemienienie Twardoch, Szczepan
Epifania wikarego Trzaski Twardoch, Szczepan
Wieczny Grunwald Twardoch, Szczepan
Sen o kobietach pięknych i takich sobie Beckett, Samuel
Historie z lewej ręki Moncada, Jesús
Płatek białej pelargonii Rodoreda, Mercè
Diamentowy plac Rodoreda, Mercè
Wśród prądów Conrad, Joseph
6.
Wieczny Grunwald Twardoch, Szczepan
Morfina Twardoch, Szczepan
Drach Twardoch, Szczepan
Trucizna, cień i pożegnanie Marías, Javier
Gorączka i włócznia Marías, Javier
Taniec i sen Marías, Javier
Kino Muza Becker, Artur
Uległość Houellebecq, Michel
Turniej cieni Cherezińska, Elżbieta
Madonna w futrze Sabahattin, Ali
7.
Zatracenie Dazai, Osamu
Wieś Bunin, Ivan Alekseevič
Amerykańska sielanka Roth, Philip
Dukla Stasiuk, Andrzej
Opowieści galicyjskie Stasiuk, Andrzej
Guguły Grzegorzewska, Wioletta
Dygot Małecki, Jakub
Skoruń Płaza, Maciej
A jak królem, a jak katem będziesz Nowak, Tadeusz
Dwaj bracia Elton, Ben
8.
Rozmowa w "Katedrze" Vargas Llosa, Mario
Miasto i psy Vargas Llosa, Mario
Zielony Dom Vargas Llosa, Mario
Pantaleon i wizytantki Vargas Llosa, Mario
Ciotka Julia i skryba Vargas Llosa, Mario
Święto Kozła Vargas Llosa, Mario
Lituma w Andach Vargas Llosa, Mario
Pochwała macochy Vargas Llosa, Mario
Raj tuż za rogiem Vargas Llosa, Mario
Szczeniaki Vargas Llosa, Mario
9.
Uniewinnienie Bykau, Vasil
System Smith, Tom Rob
Blaszany bębenek Grass, Günter
Zły Tyrmand, Leopold
Wniebowstąpienie Konwicki, Tadeusz
Książę Nocy Nowakowski, Marek
Wszyscy jesteśmy podejrzani Chmielewska, Joanna
Lesio Chmielewska, Joanna
Korona śniegu i krwi Cherezińska, Elżbieta
Niewidzialna korona Cherezińska, Elżbieta
10.
Śleboda Kuźmiński, Michał Fugiel-Kuźmińska, Małgorzata
Dwie kochanki Harny, Marek
Głosy Pamano Cabré, Jaume
Historie o zwykłym szaleństwie Bukowski, Charles
Księga szeptów Vosganian, Varujan
Złota czara James, Henry
Dom na Placu Waszyngtona James, Henry
Ambasadorowie James, Henry
Skrzydła gołębicy James, Henry
O czym wiedziała Maisie James, Henry
11.
Krótkie wywiady z paskudnymi ludźmi Wallace, David Foster
Kompleks Portnoya Roth, Philip
Kino krótkich filmów Stokowski, Marek
Patriotów 41 Ławrynowicz, Marek
Historia ucieczki Ferrante, Elena
Historia nowego nazwiska Ferrante, Elena
Genialna przyjaciółka Ferrante, Elena
Oczy Ireny Raspail, Jean
Doniesienia z krainy ciemności Karahasan, Dževad
Kurator Kruszyński, Zbigniew
12.
Syn ogrodnika Háy, János
Skóra Morrison, Toni
Nie wierz nikomu Czycz, Stanisław
Rosario Tijeras Franco Ramos, Jorge
Paraíso travel Franco Ramos, Jorge
Galicyanie Nowak, Stanisław Aleksander
Nadberezyńcy Czarnyszewicz, Florian
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo