Oblicza kobiety
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 100 kobiet, które miały największy wpływ na dzieje ludzkości Felder, Deborah G.
2 100 kobiet, które miały największy wpływ na dzieje ludzkości Felder, Deborah G.
2 Kobiety u władzy Ockrent, Christine
2 Kobiety władzy PRL Koper, Sławomir
1 Kobiety wypędzone Weber, Marianne
2 Kobiety z mitów i legend Donimirski, Andrzej
1 Krakowski szlak kobiet Furgał, Ewa
1 Krystyna Masson, Madeleine
1 Sławne kobiety Dungworth, Richard Wingate, Philippa
1 Sławne Polki Kaniewska, Bogumiła. Pioch-Sławomirska, Agnieszka
2 Słynne agentki Słowiński, Przemysław
2 Władczynie Fussenegger, Gertrud
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo