Zbiory biblioteki Nędza GBP
Ekspozycja
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Daleko od Babiej Góry Małysa, Irena
1 Dom bez klamek Pasierski, Jędrzej
1 Katharsis Siembieda, Maciej
1 Krwawnica Gorzka, Mieczysław
1 Kult Läckberg, Camilla Fexeus, Henrik
1 Ludzie z mgły Janiszewska, Izabela
1 Samotnia Kańtoch, Anna
1 Terapeutka Paris, B. A.
1 Układ Kościelny, Piotr
1 Widmo Brockenu Mróz, Remigiusz
1 Zapłacisz mi za to Driscoll, Teresa
1 Zdarzyło się dwa razy Thilliez, Franck
1 Znam twój sekret Watson, Sue
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo