Nowości - literatura dziecięca i młodzieżowa
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Dream lake Maria, Irmina
Traktorek marzy o lataniu Quintart, Natalie
Kocia Szajka i napad na moście Romaniuk, Agata
Między ogniem a ziemią Malec, Marcin
Pandki, które obiecały Bright, Rachel
2.
Tak miało być Corso, Przemek
Kołysanka zimowa White, Dean
W tej bajce nie ma smoka Carter, Lou
Kleks Agora
Głosujcie na Wilka! Cali, Davide
Główka pracuje Kinney, Jeff
Następca tronu Black, Holly
Niemożliwa para Mills, Emma
Edzio i porządki na polanie Desbordes, Astrid
Co robią lisy Rusinek, Joanna
3.
Pani bibliotekarka na tropie Mikulska, Eliza
Wesoły Ryjek i dziadek Widłak, Wojciech
Pociąg do Krainy Snów Woods, Matilda
Pomysł za milioooooon Katerina, Sad
Trefny Mikołaj Gąbka, Artur
Pucio robi porządek Galewska-Kustra, Marta
Mapy moich emocji Landmann, Bimba
Zaginiona para Maleszka, Andrzej
Ostatni trop Kopernika Przewoźniak, Marcin
Mikołaju, sam ruszyłeś Ziemię? Bąkiewicz, Grażyna
4.
Rodzina Robaczków robi sobie zdjęcie Frank, Jennifer
Feluś i Gucio się nie nudzą Kozłowska, Katarzyna
Jadzia Pętelka czuje złość Supeł, Barbara
Milion rzeczy Martin, Marc
Pablo Picasso Sánchez Vegara, Ma Isabel
Obfitość Jagiełło, Joanna
Geniusz Maleszka, Andrzej
Love Monster Bright, Rachel
Zapaszki Gifford, Clive
5.
Szalik Rusinek, Michał
Ostatni żubr Samojlik, Tomasz
Garderoba królowej Golding, Julia
Co w brzuchu burczy Gardy, Jennifer
Linie na twarzy babuni Ciraolo, Simona
Od początku, czyli Powstanie i rozwój życia na Ziemi Bajerowicz, Katarzyna
Cuda w lesie Dawnay, Gabby
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo