Nowości - literatura dziecięca i młodzieżowa
Półka Tytuł Twórca Ocena
2 Co robią lisy Rusinek, Joanna
5 Co w brzuchu burczy Gardy, Jennifer
5 Cuda w lesie Dawnay, Gabby
1 Dream lake Maria, Irmina
2 Edzio i porządki na polanie Desbordes, Astrid
4 Feluś i Gucio się nie nudzą Kozłowska, Katarzyna
5 Garderoba królowej Golding, Julia
4 Geniusz Maleszka, Andrzej
2 Głosujcie na Wilka! Cali, Davide
2 Główka pracuje Kinney, Jeff
4 Jadzia Pętelka czuje złość Supeł, Barbara
2 Kleks Agora
1 Kocia Szajka i napad na moście Romaniuk, Agata
2 Kołysanka zimowa White, Dean
5 Linie na twarzy babuni Ciraolo, Simona
4 Love Monster Bright, Rachel
3 Mapy moich emocji Landmann, Bimba
1 Między ogniem a ziemią Malec, Marcin
3 Mikołaju, sam ruszyłeś Ziemię? Bąkiewicz, Grażyna
4 Milion rzeczy Martin, Marc
2 Następca tronu Black, Holly
2 Niemożliwa para Mills, Emma
4 Obfitość Jagiełło, Joanna
5 Od początku, czyli Powstanie i rozwój życia na Ziemi Bajerowicz, Katarzyna
3 Ostatni trop Kopernika Przewoźniak, Marcin
5 Ostatni żubr Samojlik, Tomasz
4 Pablo Picasso Sánchez Vegara, Ma Isabel
1 Pandki, które obiecały Bright, Rachel
3 Pani bibliotekarka na tropie Mikulska, Eliza
3 Pociąg do Krainy Snów Woods, Matilda
3 Pomysł za milioooooon Katerina, Sad
3 Pucio robi porządek Galewska-Kustra, Marta
4 Rodzina Robaczków robi sobie zdjęcie Frank, Jennifer
5 Szalik Rusinek, Michał
2 Tak miało być Corso, Przemek
1 Traktorek marzy o lataniu Quintart, Natalie
3 Trefny Mikołaj Gąbka, Artur
3 Wesoły Ryjek i dziadek Widłak, Wojciech
2 W tej bajce nie ma smoka Carter, Lou
3 Zaginiona para Maleszka, Andrzej
4 Zapaszki Gifford, Clive
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo