Nowości - literatura dziecięca i młodzieżowa
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 A co, jeśli zje mnie wieloryb Isern, Susanna
1 Chrupek i śnieg Melling, David
5 Co robią lisy Rusinek, Joanna
7 Co w brzuchu burczy Gardy, Jennifer
8 Cuda w lesie Dawnay, Gabby
4 Dream lake Maria, Irmina
3 Duży miś, mały miś i ja Mazo, Margarita del
4 Edzio i porządki na polanie Desbordes, Astrid
8 Feluś i Gucio się nie nudzą Kozłowska, Katarzyna
7 Garderoba królowej Golding, Julia
6 Geniusz Maleszka, Andrzej
3 Glutologia Mirek, Adam
4 Głosujcie na Wilka! Cali, Davide
4 Główka pracuje Kinney, Jeff
3 Iskierka odwagi Dieckmann, Sandra
6 Jadzia Pętelka czuje złość Supeł, Barbara
3 Kawa u żyrafy Kosmowska, Barbara
4 Kleks Agora
7 Kocham cię tato Biegańska, Katarzyna
5 Kocia Szajka i napad na moście Romaniuk, Agata
6 Kołysanka zimowa White, Dean
7 Linie na twarzy babuni Ciraolo, Simona
6 Love monster Bright, Rachel
5 Mapy moich emocji Landmann, Bimba
6 Między ogniem a ziemią Malec, Marcin
7 Mikołaju, sam ruszyłeś Ziemię? Bąkiewicz, Grażyna
6 Milion rzeczy Martin, Marc
2 Może to przeznaczenie Lea, Amy
3 Najlepszy brat na świecie Mantle, Ben
4 Następca tronu Black, Holly
4 Niemożliwa para Mills, Emma
3 Niewidzialna nitka Tirado i Torras, MĂ­riam
6 Obfitość Jagiełło, Joanna
7 Od początku, czyli Powstanie i rozwój życia na Ziemi Bajerowicz, Katarzyna
4 Opowiem ci mamo, co robi moje ciało Trzpil, Monika Filipina
5 Ostatni trop Kopernika Przewoźniak, Marcin
7 Ostatni żubr Samojlik, Tomasz
2 Our perfect forever Łabęcka, Marta
6 Pablo Picasso Sánchez Vegara, Ma Isabel
6 Pandki, które obiecały Bright, Rachel
7 Pani bibliotekarka na tropie Mikulska, Eliza
3 Pan Słowik Rusinek, Michał
2 Paplozaur Bright, Rachel
8 Pociąg do Krainy Snów Woods, Matilda
5 Pola w górach Rzepecka-Weiss, Gabriela
5 Pomysł za milioooooon Katerina, Sad
3 Po prostu Ted Sheehan, Lisa
2 Precel idzie na spacer Maj, Marta
2 Przyjaciele na zabój Lawson, Liz
2 Przytul mnie jeszcze raz Down, Izzy
5 Pucio robi porządek Galewska-Kustra, Marta
8 Rodzina Robaczków robi sobie zdjęcie Frank, Jennifer
7 Szalik Rusinek, Michał
6 Tak miało być Corso, Przemek
2 TOPR Sabała-Zielińska, Beata
5 Traktorek marzy o lataniu Quintart, Natalie
5 Trefny Mikołaj Gąbka, Artur
2 Tygrys Karmel Adamska, Magdalena
4 Urocze kaczuszki Jones, Anna
4 Wanda Panda wita wiosnę Winnik, Sylwia
8 Wesoły Ryjek i dziadek Widłak, Wojciech
7 W tej bajce nie ma smoka Carter, Lou
2 W trawie może być ciekawie Piątkowska, Renata
5 Zaginiona para Maleszka, Andrzej
8 Zapaszki Gifford, Clive
4 Zemsta Hodkin, Michelle
1 Zimowe opowieści dziadka Amiot, Karine-Marie
3 Zuchozaur Bright, Rachel
3 Żółtko Choi, Mary H. K.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo