Biografie
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Życie (nie) całkiem spokojne Chmielewska, Joanna
1 Życie jest piosenką Cygan, Jacek
2 Kobiety, które zawładnęły Europą Des Cars, Jean
1 To moja droga Gajda, Krzysztof
1 Upadłe damy II Rzeczpospolitej Janicki, Kamil
1 Boscy i nieznośni Janko, Anna
1 Marek - chłopiec, który miał marzenia Kamiński, Marek
1 Podróżniczki Kielich, Wolf
1 Marian Kociniak spełniony Kociniak, Marian Grzela, Remigiusz
1 Czarny anioł Kuźniak, Angelika
1 Elżbieta II Roche, Marc
2 Cacko Sienkiewicz, Krystyna
2 Kto ty jesteś Szczepkowska, Joanna
1 Broniewski Urbanek, Mariusz
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo