Zbiory użytkownika Lea
Ekspozycja
Półka Tytuł Twórca Ocena
1. Czytam
2. Przeczytane
Pępek świata nazywa się Kraków Czuma, Mieczysław Mazan, Leszek
Trzy krople życia Rosolska, Ewa
Księga życzeń Rosolska, Ewa
Po drugiej stronie Rosolska, Ewa
Światło i Mrok Rosolska, Ewa
Kraków na starych widokówkach Jakubowski, Krzysztof
Nigdziebądź Gaiman, Neil
Rozdarta zasłona Szymiczkowa, Maryla
Tajemnica Domu Helclów Szymiczkowa, Maryla
Druciarz, krawiec, żołnierz, szpieg Le Carré, John
3.
Budzenie zmarłych Le Carré, John
Morderstwo doskonałe Le Carré, John
Z przejmującego zimna Le Carré, John
Wojna w lustrze Le Carré, John Dorn, Ludwik
Miasteczko w Niemczech Le Carré, John
4. Kupię
Kawa i ciastko o każdej porze Jakubowski, Krzysztof
Uniwersytet za kolczastym drutem Urbańczyk, Stanisław
5. DNO
Naiwny i sentymentalny kochanek Le Carré, John
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo