Ekspozycja
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Inna dusza Orbitowski, Łukasz
Słoń Carver, Raymond
Ostatni żubr Samojlik, Tomasz
Cesarz wszech chorób Mukherjee, Siddhartha
W albo wspomnienie z dzieciństwa Perec, Georges
Mapy Mizielińska, Aleksandra Mizieliński, Daniel
Bukareszt Rejmer, Małgorzata
Katedra Carver, Raymond
Smoleńsk Torańska, Teresa
Malone umiera Beckett, Samuel
Miłosz Franaszek, Andrzej
Jeśli zimową nocą podróżny Calvino, Italo
2.
Polemiki Borges, Jorge Luis
What we talk about when we talk about love Carver, Raymond
Od socjologii medycyny do socjologii żywienia Tobiasz-Adamczyk, Beata
Kobiety dyktatorów Windgassen, Antje
Podziemia DeLillo, Don
Nie ma ekspresów przy żółtych drogach Stasiuk, Andrzej
Poezja niemożliwa Karpowicz, Tymoteusz
Więzień nieba Ruiz Zafón, Carlos Marrodán Casas, Carlos
Zafon, Carlos
Català-Roca, Francesc
Okrasko, Katarzyna
Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza
Koniec prawdy absolutnej Bartoś, Tadeusz
Opowieści miłosne, śmiertelne i tajemnicze Poe, Edgar Allan
O czym mówimy, kiedy mówimy o miłości Carver, Raymond
3.
Gra o tron Martin, George R.R.
Starcie królów Martin, George R. R.
Słynny najazd niedźwiedzi na Sycylię Buzzati, Dino
Uczta dla wron Martin, George R. R.
Historia brzydoty Eco, Umberto
Poetyka mitu Meletinskij, Eleazar Moiseevič
Pamiątkowe rupiecie Bikont, Anna Szczęsna, Joanna
Valis Dick, Philip K.
Salki Nowicki, Wojciech
Cmentarz w Pradze Eco, Umberto
Molloy i cztery nowele Beckett, Samuel
4.
Niewidzialne miasta Calvino, Italo
Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet Larsson, Stieg
Zamek z piasku, który runął Larsson, Stieg
Dziedzictwo Paolini, Christopher
Papusza Kuźniak, Angelika
Lustra miasta Şafak, Elif
Wola i fortuna Fuentes, Carlos
Na Syberię Petterson, Per
Cyrk rodzinny Kiš, Danilo
Życie, instrukcja obsługi Perec, Georges
Dzienniki T.1 Osiecka, Agnieszka
Brzechwa nie dla dzieci Urbanek, Mariusz
5.
Bum! Mo, Yan
Pory roku w mieście Calvino, Italo
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo