Ranking 2016 (Najczęściej wypożyczane książki dla dzieci i młodzieży w 2016 roku)
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Harry Potter i kamień filozoficzny Rowling, Joanne Kathleen
Harry Potter Rowling, Joanne K.
Harry Potter i więzień Azkabanu Rowling, Joanne K.
Tajemnica pływalni Widmark, Martin
Świat Ogromnych Maleszka, Andrzej
Tajemnica szkoły Widmark, Martin
Przykra prawda Kinney, Jeff
Harry Potter i czara ognia Rowling, Joanne Kay
Tajemnica wyścigu Widmark, Martin Willis, Helena
Harry Potter i insygnia śmierci Rowling, Joanne Kathleen
2.
Czerwone krzesło Maleszka, Andrzej
Droga przez mękę Kinney, Jeff
Harry Potter i Zakon Feniksa Rowling, Joanne Kathleen
Tajemnica meczu Widmark, Martin
Stara bieda Kinney, Jeff
Tajemnica mostu Maleszka, Andrzej
Pojedynek Maleszka, Andrzej
Trzynasty gość Widmark, Martin
Lek na śmierć Dashner, James
Olbrzym Maleszka, Andrzej
3.
Tajemnica kempingu Widmark, Martin Willis, Helena
Tajemnica hotelu Widmark, Martin Willis, Helena
Papierowe miasta Green, John
Harry Potter i Książę Półkrwi Rowling, Joanne Kathleen
Tajemnica zwierząt Widmark, Martin Willis, Helena
Operacja Zachód Słońca Horst, Jørn Lier Sandnes, Hans Jørgen
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo