Ranking 2016 (Najczęściej wypożyczane książki dla dzieci i młodzieży w 2016 roku)
Półka Tytuł Twórca Ocena
2 Czerwone krzesło Maleszka, Andrzej
2 Droga przez mękę Kinney, Jeff
1 Harry Potter Rowling, Joanne K.
1 Harry Potter i czara ognia Rowling, Joanne Kay
1 Harry Potter i insygnia śmierci Rowling, Joanne Kathleen
1 Harry Potter i kamień filozoficzny Rowling, Joanne Kathleen
3 Harry Potter i Książę Półkrwi Rowling, Joanne Kathleen
1 Harry Potter i więzień Azkabanu Rowling, Joanne K.
2 Harry Potter i Zakon Feniksa Rowling, Joanne Kathleen
2 Lek na śmierć Dashner, James
2 Olbrzym Maleszka, Andrzej
3 Operacja Zachód Słońca Horst, Jørn Lier Sandnes, Hans Jørgen
3 Papierowe miasta Green, John
2 Pojedynek Maleszka, Andrzej
1 Przykra prawda Kinney, Jeff
2 Stara bieda Kinney, Jeff
1 Świat Ogromnych Maleszka, Andrzej
3 Tajemnica hotelu Widmark, Martin Willis, Helena
3 Tajemnica kempingu Widmark, Martin Willis, Helena
2 Tajemnica meczu Widmark, Martin
2 Tajemnica mostu Maleszka, Andrzej
1 Tajemnica pływalni Widmark, Martin
1 Tajemnica szkoły Widmark, Martin
1 Tajemnica wyścigu Widmark, Martin Willis, Helena
3 Tajemnica zwierząt Widmark, Martin Willis, Helena
2 Trzynasty gość Widmark, Martin
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo