Filia 21 Biblioteka Główna (ul. Królewska 59)
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Bukareszt Rejmer, Małgorzata
2 Córki chrzestne Albrecht, Julia Ponto, Corinna
1 Jakub von Gunten Walser, Robert
1 Jeśli zimową nocą podróżny Calvino, Italo
1 Niewidzialne miasta Calvino, Italo
1 Niezwykły Święty Mikołaj Nordqvist, Sven
1 Nie ma ekspresów przy żółtych drogach Stasiuk, Andrzej
2 Ostatnia zima Edwardson, Åke
1 O czym mówimy, kiedy mówimy o miłości Carver, Raymond
2 Pierrot mon ami Queneau, Raymond
1 Polemiki Borges, Jorge Luis
2 Przeklinam rzekę czasu Petterson, Per
1 Salki Nowicki, Wojciech
2 Smoleńsk Torańska, Teresa
2 Syn światłości Jacq, Christian
1 Wołyń we krwi 1943 Wieliczka-Szarek, Joanna Wieliczka-Szarkowa, Joanna
1 Zazi w metrze Queneau, Raymond
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo