Filia 21 Biblioteka Główna (ul. Królewska 59)
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Jeśli zimową nocą podróżny Calvino, Italo
Zazi w metrze Queneau, Raymond
O czym mówimy, kiedy mówimy o miłości Carver, Raymond
Bukareszt Rejmer, Małgorzata
Niewidzialne miasta Calvino, Italo
Salki Nowicki, Wojciech
Nie ma ekspresów przy żółtych drogach Stasiuk, Andrzej
Niezwykły Święty Mikołaj Nordqvist, Sven
Wołyń we krwi 1943 Wieliczka-Szarek, Joanna Wieliczka-Szarkowa, Joanna
Jakub von Gunten Walser, Robert
Polemiki Borges, Jorge Luis
2.
Syn światłości Jacq, Christian
Przeklinam rzekę czasu Petterson, Per
Ostatnia zima Edwardson, Åke
Córki chrzestne Albrecht, Julia Ponto, Corinna
Pierrot mon ami Queneau, Raymond
Smoleńsk Torańska, Teresa
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo