MIKOŁAJKOWO I ŚWIĄTECZNIE
Półka Tytuł Twórca Ocena
3 Bajki z Kraju Mikołajów Sójka, Anna
4 Boże Narodzenie Morehead, Ruth J.
4 Boże Narodzenie w Lost River Flagg, Fannie
1 Choinka Gilmore, Sally
3 Cudowne Boże Narodzenie Wodziczko, Edward
1 Franklin przygotowuje święta Zarawska, Patrycja
3 Jak Rudy polubił gwiazdkę Kwietniewska-Talarczyk, Marzena
5 Jestem nudziarą Szwaja, Monika
2 Królowa Śniegu Andersen, Hans Christian
2 Mama Mu na sankach Wieslander, Jujja Wieslander, Tomas
3 Martynka i Gwiazdka Delahaye, Gilbert
1 Marysia i Boże Narodzenie Berkane, Nadia
2 Mikołajowe historie Michaelis, Antonia Michaelis, Antonina
3 Nadchodzi Gwiazdka Morehead, Ruth Holly Babes
4 Najcenniejszy dar Evans, Richard Paul
1 Najpiękniejsze święta Gordziejewski, Andrzej
3 Na Gwiazdkę Musierowicz, Małgorzata Kiereś, Emilia
1 Opowieści spod choinki Kozieł-Nowak, Magdalena
4 Opowieść wigilijna Dickens, Charles
4 Opowieść wigilijna Dickens, Charles
3 Pani Zima Grimm, Wilhelm
2 Pani Zima i inne bajki Busquets, Carlos
4 Pensjonat Battle, Lois
4 Prezent na święta Mitchard, Jacquelyn
1 Samotne święta Oskara Webb, Holly
4 Szczęście w cichą noc
1 Świąteczne opowieści Uebe, Ingrid
1 Święty Mikołaj wchodzi kominem Niemycki, Mariusz
2 Tajemnica Bożego Narodzenia Gaarder, Jostein
3 Trzy gwiazdki szczęścia Stadtmüller, Ewa
2 Wesołych Świąt mamo i tato Mayer, Mercer
2 Witajcie u Świętego Mikołaja Okupniak, Danuta
4 Wróżka Irys Meadows, Daisy
2 Zagubiona w śniegu Webb, Holly
4 Zamieć śnieżna i woń migdałów
3 Zima Muminków Jansson, Tove
4 Zima w Siedlisku Majewski, Janusz
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo