Upadek

Tytuł oryginalny:
Chute
Autor:
Albert Camus (1913-1960) ...
Tłumaczenie:
Joanna Guze (1917-2009)
Anna Wasilewska ...
Wyd. w latach:
1957 - 2024
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
Więcej informacji...
4.0 (2 głosy)

Upadek to powieść wyznanie, jedna z bardziej niepokojących i poruszających książek Alberta Camusa. Niezwykła narracja pozwala czytelnikowi zbliżyć się do bohatera, który znajdował się na samym szczycie, póki nie zdał sobie sprawy, że jest jednym z tych, którzy byliby w stanie osądzić i skazać samego Boga. Jean-Baptiste Clamence wiódł niegdyś życie człowieka o nienagannym wizerunku, paryskiego adwokata, którego jedyną pasją było czynienie dobra. W pewnym momencie jednak coś się zmieniło i cała jego miłość do życia na szczycie zniknęła. I wtedy zaczął dostrzegać, jaki naprawdę jest świat, w którym przyszło mu żyć, jacy naprawdę są ludzie, z którymi się zadawał, i w końcu kim sam jest. Rozpoczął desperackie poszukiwania tego, co pozwoliłoby mu po raz pierwszy zaznać prawdziwego życia. Nie wiedział jednak, że droga ta poprowadzi go z paryskich salonów, przez towarzystwo morderców i złodziei, do amsterdamskiej tawerny, w której jego historie i opowieści staną się jego pokutą. Albert Camus (1913–1960) – francuski powieściopisarz, eseista, dramaturg. Jeden z najwybitniejszych myślicieli XX wieku, przez wielu utożsamiany z nurtem filozofii egzystencjalnej. Ukończył studia z filozofii i historii kultury antycznej na uniwersytecie w Algierze. Po studiach pracował jako dziennikarz, wstąpił również do partii komunistycznej, z której niedługo potem został wydalony. W 1940 roku wyjechał do Paryża. Zaprzyjaźnił się z Jeanem-Paulem Sartre’em. Do najbardziej znanych dzieł Camusa należą Mit Syzyfa, Obcy, Dżuma, Człowiek zbuntowany. W 1957 roku został laureatem literackiej Nagrody Nobla za „ogromny wkład w literaturę, ukazującą znaczenie ludzkiego sumienia”. RECENZJE: Genialny sprawdzian nowoczesnej świadomości. „New York Times” Camus jest jednocześnie oskarżonym, oskarżycielem i adwokatem. Upadek mógłby nosić tytuł Sąd ostateczny. Olivier Todd Absolutnie fascynująca książka, która bardziej niż powieścią, monologiem czy szkicem postaci jest raczej intelektualnym pościgiem za filozoficznym przesłaniem. „Kirkus Review” Upadek jest czymś, co mogę polecić osobom gotowym na literackie wyzwanie. To nie prosta powieść do przeczytania na lotnisku. Ani zwykłe czytadło. Upadek wciągnie i zmusi do myślenia na długo po tym, kiedy już przeczytasz ostatnie zdanie. To doskonałe studium ludzkiej kondycji. Jeruen Dery, blogcritics.org '
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Peste Dżuma
Autorzy:Albert Camus (1913-1960) Joanna Guze (1917-2009)
Tłumaczenie:Joanna Guze (1917-2009) Anna Wasilewska Maria Zenowicz
Lektor:Henryk Drygalski (1921-2007)
Wydawcy:Wydaw. Państ. Inst. Wydawniczy (1957-2024) Legimi (2014-2022) Grupa Wydawnicza Foksal - Wydawnictwo W. A. B (2014) Grupa Wydawnicza Foksal (2014) WAB (2014) IBUK Libra (2014) TMM Polska Planeta Marketing (2007) Axel Springer Polska (2007) Muza (1996) Zakład Wydawn. i Nagrań PZN (1980) Zakład Nagrań i Wydawnictw Związku Niewidomych (1968)
Serie wydawnicze:Dzieła Najwybitniejszych Noblistów Biblioteka Bestsellerów "Don Kichot i Sancho Pansa" Dzieła Najwybitniejszych Noblistów/Dziennik Proza Światowa Proza Światowa - Państwowy Instytut Wydawniczy Lektury Lektury - Państwowy Instytut Wydawniczy
ISBN:8360717710 83-06-01250-X 83-06-01596-7 83-06-02289-0 83-7079-801-2 83-7200-537-0 978-83-280-1403-9 978-83-280-1448-0 978-83-60717-59-2 978-83-60717-72-1 978-83-7881-475-7 978-83-8196-172-1 978-83-8196-427-2 83-06-011596-7 978-83-60717-71-2
Autotagi:artykuły audiobooki beletrystyka dokumenty elektroniczne druk e-booki epika kasety magnetofonowe książki literatura literatura piękna literatura stosowana nagrania powieści proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 53 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo