Powieści dla dzieci i młodzieży
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Muzeum tajemnic Glover, David
Jaskinia tropów Glover, David
Mój niesforny szczeniak Webb, Holly
Porwanie małej Mili Webb, Holly
Lena i Tonio, czyli Świat, gdy ma się kilka lat Wicher, Barbara
Mała Lotta i renifery Webb, Holly
Niespodzianki chomika Hubercika Birney, Betty G.
Szkolne przygody Mikołajka Latour-Burney, Valérie
Wojna na Pięknym Brzegu Grabowski, Andrzej Marek
Wiatr Dubini, Miriam
Jaskółczy lot Dubini, Miriam
Taniec spadających gwiazd Dubini, Miriam
2.
Guziczek Zychla, Katarzyna
Podskakujący zamek Mortka, Marcin
Worek pełen duchów Mortka, Marcin
Zagubieni w kosmosie Green, Dan
Upiorny lunapark
Rysio Raper i straszna kiełbasa Nopola, Sinikka Nopola, Tiina
Konie i kucyki Wydawnictwo Jedność
Wszystkie lajki Marczuka Beręsewicz, Paweł
Neska i srebrny talizman Chmielewska, Joanna Maria
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo