Powieści dla dzieci i młodzieży
Półka Tytuł Twórca Ocena
2 Upiorny lunapark
2 Wszystkie lajki Marczuka Beręsewicz, Paweł
1 Niespodzianki chomika Hubercika Birney, Betty G.
2 Neska i srebrny talizman Chmielewska, Joanna Maria
1 Jaskółczy lot Dubini, Miriam
1 Taniec spadających gwiazd Dubini, Miriam
1 Wiatr Dubini, Miriam
1 Jaskinia tropów Glover, David
1 Muzeum tajemnic Glover, David
1 Wojna na Pięknym Brzegu Grabowski, Andrzej Marek
2 Zagubieni w kosmosie Green, Dan
1 Szkolne przygody Mikołajka Latour-Burney, Valérie
2 Podskakujący zamek Mortka, Marcin
2 Worek pełen duchów Mortka, Marcin
2 Rysio Raper i straszna kiełbasa Nopola, Sinikka Nopola, Tiina
1 Mała Lotta i renifery Webb, Holly
1 Mój niesforny szczeniak Webb, Holly
1 Porwanie małej Mili Webb, Holly
1 Lena i Tonio, czyli Świat, gdy ma się kilka lat Wicher, Barbara
2 Konie i kucyki Wydawnictwo Jedność
2 Guziczek Zychla, Katarzyna
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo