REGIONALIA seria - Monografie Miast Warmii i Mazur
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Mrągowo Wakar, Andrzej
2 Bartoszyce Hryciuk, Roman Petraszko, Marian
Borowicz, Kazimierz
Leyding-Mielecki, Gustaw
2 Biskupiec Korycka, Wanda
1 Braniewo Chojnowski, Jerzy
2 Działdowo Bogdańska, Barbara
1 Ełk Kawecki, Jan Roman, Bolesław
1 Giżycko Berentowicz, Irena
1 Gołdap Ceglarska, Elżbieta
1 Iława Hertel, Stanisław
1 Kętrzyn Bałanda, Aniela
2 Kętrzyn Licharewa, Zofia
1 Lubawa Śliwiński, Józef
2 Morąg Kaczmarek, Jerzy
1 Nidzica Korzeniowski, Władysław
2 Ostróda Kenig, Leszek
1 Pisz Maciejewska, Joanna
2 Szczytno Jałoszyński, Jan Leyding-Mielecki, Gustaw
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo