REGIONALIA seria - Monografie Miast Warmii i Mazur
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Braniewo Chojnowski, Jerzy
Ełk Kawecki, Jan Roman, Bolesław
Giżycko Berentowicz, Irena
Gołdap Ceglarska, Elżbieta
Iława Hertel, Stanisław
Kętrzyn Bałanda, Aniela
Lubawa Śliwiński, Józef
Mrągowo Wakar, Andrzej
Nidzica Korzeniowski, Władysław
Pisz Maciejewska, Joanna
2.
Bartoszyce Hryciuk, Roman Petraszko, Marian
Borowicz, Kazimierz
Leyding-Mielecki, Gustaw
Biskupiec Korycka, Wanda
Działdowo Bogdańska, Barbara
Kętrzyn Licharewa, Zofia
Szczytno Jałoszyński, Jan Leyding-Mielecki, Gustaw
Ostróda Kenig, Leszek
Morąg Kaczmarek, Jerzy
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo