Nagroda Literacka „Nike”
26. EDYCJA | 2022
25. EDYCJA | 2021
25. EDYCJA | 2021
24. EDYCJA | 2020
23. EDYCJA | 2019
22. EDYCJA | 2018
  • Ładowanie...
21. EDYCJA | 2017
  • Ładowanie...
20. EDYCJA | 2016
  • Ładowanie...
19. EDYCJA | 2015
  • Ładowanie...
18. EDYCJA | 2014
  • Ładowanie...
17. EDYCJA | 2013
  • Ładowanie...
16. EDYCJA | 2012
  • Ładowanie...
15. EDYCJA | 2011
  • Ładowanie...
14. EDYCJA | 2010
  • Ładowanie...
13. EDYCJA | 2009
  • Ładowanie...
12. EDYCJA | 2008
  • Ładowanie...
11. EDYCJA | 2007
  • Ładowanie...
10. EDYCJA | 2006
  • Ładowanie...
9. EDYCJA | 2005
  • Ładowanie...
8. EDYCJA | 2004
  • Ładowanie...
7. EDYCJA | 2003
  • Ładowanie...
6. EDYCJA | 2002
  • Ładowanie...
5. EDYCJA | 2001
  • Ładowanie...
4. EDYCJA | 2000
  • Ładowanie...
3. EDYCJA | 1999
  • Ładowanie...
2. EDYCJA | 1998
  • Ładowanie...
1. EDYCJA | 1997
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo