Kryminał
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Dom czwarty Puzyńska, Katarzyna
Panika Deaver, Jeffery
Płytkie groby Donnelly, Jennifer
Połów Løgmansbø, Ove
Angielska dziewczyna Silva, Daniel
Sam na sam ze śmiercią Pałasz, Nikodem
Stukanie do mych drzwi Jackson, David
Świt, który nie nadejdzie Mróz, Remigiusz
Wszystko zostaje w rodzinie Olsson, Mats
Autopsja Gerritsen, Tess
Bomber i jego kobieta Persson, Leif Gustav Willy Persson, Leif GW
Chemik Meyer, Stephanie
2.
Bez odwrotu Gerritsen, Tess
Bez skrupułów Gerritsen, Tess
Chirurg Gerritsen, Tess
Ciało Gerritsen, Tess
Dawca Gerritsen, Tess
Dolina umarłych Gerritsen, Tess
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo