Kryminał
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Panika Deaver, Jeffery
1 Płytkie groby Donnelly, Jennifer
1 Autopsja Gerritsen, Tess
2 Bez odwrotu Gerritsen, Tess
2 Bez skrupułów Gerritsen, Tess
2 Chirurg Gerritsen, Tess
2 Ciało Gerritsen, Tess
2 Dawca Gerritsen, Tess
2 Dolina umarłych Gerritsen, Tess
1 Stukanie do mych drzwi Jackson, David
1 Połów Løgmansbø, Ove
1 Chemik Meyer, Stephanie
1 Świt, który nie nadejdzie Mróz, Remigiusz
1 Wszystko zostaje w rodzinie Olsson, Mats
1 Sam na sam ze śmiercią Pałasz, Nikodem
1 Bomber i jego kobieta Persson, Leif Gustav Willy Persson, Leif GW
1 Dom czwarty Puzyńska, Katarzyna
1 Angielska dziewczyna Silva, Daniel
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo