Literatura dla dzieci
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Gdzie jest wydra? czyli Śledztwo w Wilanowie Sidor, Dorota
Tajemnica Malutkiej Onichimowska, Anna
XY Rudniańska, Joanna
Czy Zuza ma siurka? Lenain, Thierry
Czarownica piętro niżej Szczygielski, Marcin
Zaklęcie dla Golema Petek, Krzysztof
Czekolada z chili Jagiełło, Joanna
Oto jest Paryż Šašek, Miroslav
2.
Robimisie Królak, Agata
Gabryś, nie kapryś Woroszylski, Wiktor
Szczęka Alfreda Nichols, Jon Nichols, Tucker
Kawalerka Przybylska, Weronika
Tata Tellegen, Toon
Przyszywany dziadek Domagalska, Stanisława
Koala disco Cieślak, Ola
Belweder dla dzieci Rusinek, Michał
Pałac Prezydencki dla dzieci Rusinek, Michał
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo