Literatura dla dzieci
Półka Tytuł Twórca Ocena
2 Belweder dla dzieci Rusinek, Michał
1 Czarownica piętro niżej Szczygielski, Marcin
1 Czekolada z chili Jagiełło, Joanna
1 Czy Zuza ma siurka? Lenain, Thierry
2 Gabryś, nie kapryś Woroszylski, Wiktor
1 Gdzie jest wydra? czyli Śledztwo w Wilanowie Sidor, Dorota
2 Kawalerka Przybylska, Weronika
2 Koala disco Cieślak, Ola
1 Oto jest Paryż Šašek, Miroslav
2 Pałac Prezydencki dla dzieci Rusinek, Michał
2 Przyszywany dziadek Domagalska, Stanisława
2 Robimisie Królak, Agata
2 Szczęka Alfreda Nichols, Jon Nichols, Tucker
1 Tajemnica Malutkiej Onichimowska, Anna
2 Tata Tellegen, Toon
1 XY Rudniańska, Joanna
1 Zaklęcie dla Golema Petek, Krzysztof
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo