Azja, Bl.iDaleki Wschód
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Mgła jedwabna Kim, Soweol Dongju, Yun
Jeongju, Seo
1 Bezsenność w Tokio Bruczkowski, Marcin
1 Miłość i śmierć Sieroszewski, Wacław
2 Siedem lat w Tybecie Harrer, Heinrich
2 Trzy filiżanki herbaty Mortenson, Greg Relin, David Oliver
2 Ukryty kwiat Buck, Pearl S.
1 Zagubieni w Tokio Bruczkowski, Marcin
1 Niepokorna córka Phuong, Xuân. Mazingarbe, Danièle
1 Singapur czwarta rano Bruczkowski, Marcin
1 Skarby Królestwa Grzmiącego Smoka Ashi Dorji Wangmo Wangchuck
1 Tatami kontra krzesła Tomański, Rafał
1 Ta trzcina żyje Buck, Pearl S.
2 Zen Moneta Malewska, Maria
1 Życie codzienne w Tokio 1990-2004 Hałasa, Dorota
1 Jerozolima Armstrong, Karen
1 Ziemia Święta Gać, Jan
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo