R
Półka Tytuł Twórca Ocena
4 Harry Potter i kamień filozoficzny Rowling, Joanne Kathleen
2 Klucz odwagi Roberts, Nora
2 Klucz światła Roberts, Nora Robb, J.D.
2 Klucz wiedzy Roberts, Nora
3 Kwartet weselny. Portret w bieli. Cz. 1 Roberts, Nora
3 Kwartet weselny. Posłanie z róż. Cz. 2 Roberts, Nora
3 Miłosne przysięgi Roberts, Nora
2 Niebo Montany Roberts, Nora
1 Rachab Rivers, Francine
3 Smak chwili Roberts, Nora
1 Tamar Balon, Marta
2 Magiczne chwile Roberts, Nora
2 Jedyna taka noc Roberts, Nora
2 Błękitna dalia Roberts, Nora
2 Czarna róża Roberts, Nora
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo