2025
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Strużki Halber, Maria
Utracony obraz Al-Atauna, Asma
Krystyna Feldman Abraham, Ryszard
Przyjaciele, kochankowie i ta wielka straszna rzecz Perry, Matthew
802 procent normy MAKAREWICZ, Henryk PENTAL, Wiktor
Najważniejsze to przeżyć Grabowska, Ałbena
Nakurwiam zen Peszek, Maria
Rzeczy, których nie wyrzuciłem Wicha, Marcin
Nocami krzyczą sarny Zyskowska-Ignaciak, Katarzyna
Nadzieja i inne opowiadania Coetzee, J. M.
Koronczarki Lopes, Angélica
Wojna w eterze Urbanek, Mariusz Palka, Mateusz
2.
Halny Góra, Dawid
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo