2019
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Ma być czysto Cieplak, Anna
30 sekund Kubryńska, Sylwia
Cwaniary Chutnik, Sylwia
Tata Tadzika Stuhr, Maciej
Obsesyjna miłość Ferrante, Elena
Kora, Kora Sipowicz, Kamil
Nanga dream Sepioło, Mariusz
Niepoprawnie subiektywny dziennik podróży Lengauer, Jerzy Mamiko, Apolonia Maliszewska
Król Ryrych, Katarzyna
Mazel tow Vanderstraeten, Margot
Moje drzewko pomarańczowe Vasconcelos, José Mauro de
W łożu z Tudorami Licence, Amy
2.
Pamiętnik znaleziony w Katyniu Nurowska, Maria
Lalkarz z Krakowa Romero, Rachel Maria
Zła córka Fielding, Joy
Nowe czasy Świętek, Edyta
Z nienawiści do kobiet Kopińska, Justyna
List do nienarodzonego dziecka Fallaci, Oriana
Być razem Juul, Jesper
Jak mówić, żeby maluchy nas słuchały Faber, Joanna King, Julie Adair
Mój mąż Żyd Borowska, Sylwia
Naturalnie Cegielska, Agnieszka
Kołysanka z Auschwitz Escobar, Mario
Czerń i purpura Dutka, Wojciech
3.
Kobiety z bloku 10 Lang, Hans-Joachim
Łauma Kalinowski, Karol
Kościsko Kalinowski, Karol
Pan Apoteker Ryrych, Katarzyna
Kult Orbitowski, Łukasz
Dialog zamiast kar Żuczkowska, Zofia Aleksandra Cyran-Żuczkowska, Aleksandra
Skazane Borowska, Katarzyna Matusiak-Rześniowiecka, Anna
Niska samoocena u dzieci Sunderland, Margot
Będzie bolało Kay, Adam
My dwie, my trzy, my cztery Crossan, Sarah
4.
Księżniczka Olejniczak, Lucyna
Denim blue Ryrych, Katarzyna
Brzydki, zły i szczery Ostrowski, Adam
Rozmowa z Górą Fronia, Rafał
Spowiedź Ewy Braun Lerke, Anna
Polska odwraca oczy Kopińska, Justyna
To nie deszcz, to ludzie Birenbaum, Halina
Anioł z Auschwitz Dempsey, Eoin
Self-Reg Shanker, Stuart Barker, Teresa
Zamiast wychowania Juul, Jesper Szöllösi, Ingeborg
Przestrzeń dla rodziny Juul, Jesper Øien, Monica
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo