Łagier Jaworzno:

z dziejów czerwonego terroru

Autor:
Mateusz Wyrwich
Wydawcy:
Oficyna Wydawnicza Rytm (2013)
Editions Spotkania (1995-1998)
ISBN:
83-7115-049-0, 978-83-7399-567-3
Autotagi:
druk
książki
3.0

"...przede wszystkim oczekiwano od nas byśmy wyrzekli się Polski - mówi po latach Alojzy Mikołajczak - Chcieli byśmy myśleli jak oni. W czasie śledztwa w Szczecinie ubek pokazywał mi białą kartkę mówiąc, że jest czarna. Kiedy odpowiadałem, że jest biała, katował mnie dalej i mówił: Ty gnoju, przyznasz mi niedługo, że jest czarna. Nie przyznawałem się, bo tych którzy przyznawali się uważano za swoich... ...spoglądając drapieżnie jak zwierzę, zerwał mi szkaplerz z szyi i drwił z mojej wiary w Boga. Często mówił: `On cię nie uratuje`. Wiedziałem, że mogą mnie zniszczyć w sensie fizycznym, choć z drugiej strony miałem pod stopami kawałek podłogi, myślałem więc, że jeśli będą chcieli mi to moje `terytorium` zabrać, to znaczy że będą mnie musieli powiesić. Tak myślałem. Nie, to nie było szukanie lepszej egzystencji, ale przewidywanie co mogą mi jeszcze zaoferować. I to mnie ratowało..."
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Napisany przystępnym językiem reportaż dotyczący funkcjonowania komunistycznego więzienia dla młodocianych we wczesnych latach powojennych, utworzonego w miejscu istniejącego tu wcześniej hitlerowskiego obozu pracy. • Po dość szczegółowo nakreślonym rysie historycznym miejsca i osadzeniu go w kontekście politycznym, społecznym i gospodarczym, autor przechodzi do opisu powstania i mechanizmów działania samego więzienia - mającego charakter eksp­erym­enta­lneg­o obozu wychowawczego, przede wszystkim dla młodych więźniów politycznych. W narrację zgrabnie wplecione są wypowiedzi byłych więźniów, opisy prób odbycia rozmów przez autora z byłymi pracownikami więzienia a także wywiad z pisarzem, który w jakiś czas po zamknięciu obozu, inspirowany zanotowanym w historii więzienia "buntem", napisał o nim powieść na lata wypaczającą odbiorcom właściwą ocenę tej instytucji. • Lektura o tyleż ważna, że fakt istnienia eksp­erym­enta­lneg­o obozu komunistycznego dla młodocianych więźniów politycznych wciąż jest mało znany w zbiorowej świadomości Polaków. Smutne, że z następstwami osadzenia w jaworznickim obozie skazani musieli się borykać aż do 1989r. - jeśli oczywiście dożyli - a ich oprawcy i dręczyciele funkcjonowali co najmniej do tego czasu w swoim środowisku bez żadnych problemów, często będąc powszechnie poważanymi obywatelami.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo