Krajobraz dzieciństwa:

pamiętniki 1889-1897

Autor:
Lucy Maud Montgomery (1874-1942)
Tłumacz:
Ewa Horodyska
Ilustracje:
Maciej Jędrysik
Wydawca:
Nasza Księgarnia (1996-1998)
Wydane w seriach:
Pamiętniki
1889-1897
ISBN:
83-10-10009-4, 83-10-10328-X
83-10-10328, 83-10-20009-4
Autotagi:
druk
historia
książki
5.0
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • "Krajobraz dzieciństwa" to pamiętniki Lucy Maud Montgomery z lat 1889-1897. • Poznajemy ją w wieku 15 lat i towarzyszymy jej aż do 23 urodzin. Z zapisków Maud (bo tak przestawiała się późniejsza autorka "Ani z Zielonego Wzgórza", która nie lubiła swojego pierwszego imienia) jawi się dziewczyna ambitna, pracowita, tęskniąca za ojcem (który wyjechał na zachód Kanady i tam ponownie się ożenił), a równocześnie pełna życia, radosna i psotna. • Po śmierci matki wychowywała się u dziadków, surowych i nienawykłych do pełnych energii dzieci. Towarzyszymy także Maud w czasie podróży przez Kanadę do ojca. Zamieszkała z jego nową rodziną, gdzie przez rok znosiła upokorzenia od macochy. Maud mimo iż bardzo mocno kochała ojca, zdecydowała się po roku na powrót na Wyspę Księcia Edwarda do dziadków. • Jest to absolutnie obowiązkowa pozycja dla wszystkich miłośników prozy L.M. Montgomery.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Katarynka
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo