Przyszłem czyli Jak pisałem scenariusz o Lechu Wałęsie dla Andrzeja Wajdy

Autor:
Janusz Głowacki (1938-2017)
Wydawca:
Wydawnictwo Świat Książki (2013-2014)
Wydane w seriach:
Nowa Proza Polska
Nowa Proza Polska - Świat Książki
ISBN:
978-83-7943-323-0, 978-83-7943-352-0
978-83-7943-383-4, 978-83-7943-432-9
Autotagi:
audiobooki
druk
historia
Więcej informacji...
4.0

O pisaniu i o kręceniu, o Wajdzie i o Wałęsie, o Polakach i o Polsce. Czarny humor miesza się w tej opowieści z czarną rzeczywistością, tragedia z groteską, prawda z fikcją, a PRL z wolną Polską. Mieszanka piorunująca. Warto porównać z filmem. „Chciałem wyjaśnić, że piszę tę książkę głównie ze skąpstwa, bo ze dwadzieścia scen, co je napisałem, i parę pomysłów do filmu nie weszło. A ja niektóre lubię, czyli jak mają zginąć na zawsze, to je lepiej zapiszę. Z żadnego tam żalu, goryczy albo żądzy odwetu, boby to było śmieszne. Podobno Harold Pinter, jak chciał się zemścić na żonie za to, że go zdradza, zerżnął jej kochanka. Ja nie mam takich możliwości.”
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Przyznać wypada, że z tego rodzaju ciekawością zaglądamy do książki Przyszłem, czyli jak pisałem scenariusz o Lechu Wałęsie dla Andrzeja Wajdy. Wywiad, udzielony przez Janusza Głowackiego Agacie Passent i Filipowi Łobodzińskiemu w programie Xięgarnia, opatrzony został ekscytującym komentarzem na pasku: trzy lata pracy nad scenariuszem, 20 scen odrzuconych. Co zatem zostało ze scenariusza filmu o żywej legendzie przez żywą legendę kina reżyserowanego? Czy Janusz Głowacki, twardziel i ironista, rzeczywiście uroni łzę? • [Link] • Pełny tekst recenzji pod powyższym linkiem, czyli na portalu Czytam w wannie. Zapraszam do Wanny z dobrą książką w ręku :-)
    +2 wyrafinowana
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autor:Janusz Głowacki (1938-2017)
Lektor:Andrzej Zieliński
Wydawca:Wydawnictwo Świat Książki (2013-2014)
Serie wydawnicze:Nowa Proza Polska Nowa Proza Polska - Świat Książki
ISBN:978-83-7943-323-0 978-83-7943-352-0 978-83-7943-383-4 978-83-7943-432-9
Autotagi:audiobooki CD dokumenty elektroniczne dramat druk film i wideo historia książki literatura literatura faktu, eseje, publicystyka literatura piękna MP3 nagrania scenariusze zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 8 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo