Sto dwadzieścia dni Sodomy czyli Szkoła libertynizmu

Tytuł oryginalny:
Cent vingt journées de Sodome ou l'École du libertinage
Inne tytuły:
Gratias agimus tibi, Marquis!
Twierdza w otchłani samotności
Autorzy:
Donatien Alphonse François de Sade (1740-1814)
Bogdan Banasiak
Krzysztof Matuszewski
Tłumaczenie:
Bogdan Banasiak
Krzysztof Matuszewski
Wydawcy:
Wydawnictwo Vis-á-vis Etiuda spółka z o. o (2020-2021)
Oficyna Wydawnicza Mireki (2004-2012)
Wydawnictwo Spacja (1992)
A. Liber
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
Więcej informacji...
1.0

De Sade pisze o swojej książce: "jest najbardziej nieczystą opowieścią, jaka powstała od początku świata. Podobnej nie spotka się ani u starożytnych, ani u nowożytnych". Traktuje ona o najbardziej mrocznej stronie ludzkiej natury, jaką jest pożądanie pełnej władzy nad drugim człowiekiem, chęć zadawania bólu na różne wymyślne sposoby i wola seksualnego spełnienia, dokonanego w sposób trudno wyobrażalny dla przeciętnego zjadacza chleba. De Sade z niespotykaną maestrią łączy erotyzm z filozofią, której centralnym punktem jest konieczność "powiedzenia wszystkiego, jakkolwiek ludzie by się tego obawiali". Książka ta jest prawdziwym dzieckiem swoich czasów, epoki oświecenia, w której balansowano między religijną bigoterią a racjonalistyczną krytyką krystalizującego się konserwatyzmu. Dzieło to, pomimo zakazów i klątw jakie na nie nałożono, stało się jednym z najbardziej poczytnych tytułów końca XVIII w. [nota wydawcy]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Zaczęłam czytać z ciekawości, bo to ponoć jedna z tych pozycji, które w życiu przeczytać trzeba. Po kilku stronach porzuciłam swój ambitny plan. Wiedziałam, że będzie to raczej "trudna" lektura, ale jak dla mnie, to więcej zamieszania niż to naprawdę warte. Nie polecam i ze względu na tematykę, ale przede wszystkim na toporny język.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Gratias agimus tibi, Marquis! Twierdza w otchłani samotności Wystawna dzikość pożądania 120 [Stodwadzieścia] dni Sodomy 120 dni Sodomy czyli Szkoła libertynizmu
Autorzy:Donatien Alphonse François de Sade (1740-1814) Bogdan Banasiak Krzysztof Matuszewski
Tłumaczenie:Bogdan Banasiak Krzysztof Matuszewski
Wstęp:Bogdan Banasiak Krzysztof Matuszewski
Wydawcy:Wydawnictwo Vis-á-vis Etiuda spółka z o. o (2020-2021) Oficyna Wydawnicza Mireki (2004-2012) Wydawnictwo Spacja (1992) A. Liber
ISBN:83-85277-02-1 83-89533-07-3 83-89533-26-X 83-916554-3-1 978-83-7998-255-4 978-83-89533-78-4
Autotagi:beletrystyka bibliografie druk epika historia książki literatura literatura piękna literatura stosowana powieści proza
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 27 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo