Systemowa i narracyjna terapia traumy u dzieci

Autor:
Sabine Vermeire
Tłumacz:
Witold Turopolski
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (2025)
Wydane w seriach:
Psychiatria i Psychoterapia
Psychiatria i Psychoterapia (Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego)
ISBN:
978-83-233-5539-7
Autotagi:
druk
książki
poradniki
publikacje fachowe

Rozplątywanie traumy i tkanie odporności Jak pomóc dziecku odzyskać poczucie bezpieczeństwa po trudnych doświadczeniach? Sabine Vermeire podkreśla, że skuteczna praca z traumą wymaga od terapeuty wrażliwości, otwartości oraz umiejętności uważnego słuchania historii, które młodzi pacjenci opowiadają o sobie i swoich przeżyciach. Autorka, łącząc podejścia systemowe i narracyjne, prezentuje zestaw kreatywnych praktyk, takich jak wywiady biograficzne, przedstawienia teatralne czy prace plastyczne. Narzędzia te pozwalają na dekonstrukcję traumatycznych narracji i budowanie nowych, wzmacniających opowieści, które pomagają dzieciom przywrócić wiarę we własne możliwości. Analizując wzorce relacji w rodzinie, szkole oraz innych kluczowych środowiskach, Vermeire pokazuje, jak ważną rolę odgrywa zespół wzajemnego wsparcia w procesie terapeutycznym. Zalecana przez nią postawa „poważnej lekkości” pozwala dziecku na bezpieczną konfrontację z trudnymi doświadczeniami i odzyskanie poczucia własnej wartości. Systemowa i narracyjna terapia traumy u dzieci to podręcznik pełen praktycznych wskazówek oraz inspirujących przykładów klinicznych. Dzięki tej książce terapeuci oraz specjaliści dowiedzą się, jak skutecznie wprowadzać realne zmiany w życiu dzieci i ich rodzin. Sabine Vermeire, integrując współczesną systemową perspektywę z podejściem narracyjnym i dialogicznym, w niezwykle inspirujący sposób pokazuje, jak dzięki rozmowom i zabawom terapeutycznym pomagać dzieciom, które doświadczyły traumy. Otwiera drzwi swojego gabinetu i pozwala nam poznać oryginalne, elastyczne, innowacyjne podejście do rozplątywania traumy i tkania psychicznej odporności. Jej praca z dziećmi, obejmująca także ich bliskich i sieć społeczną, budzi nadzieję, nie upraszcza, dostrzega złożoność oraz szerszy, często bolesny kontekst życia. prof. dr hab. Barbara Józefik, Pracownia Psychologii i Psychoterapii Systemowej, UJ CM Książka jest pisana z troską i uważnością na młode osoby, których udziałem są doświadczenia traumatyczne, ale bez lęku, jaki czasami towarzyszy tej tematyce. Dzięki temu Sabine Vermeire zaprasza Czytelnika do kreatywności w pracy klinicznej, a przede wszystkim do bycia w relacji. Zaletą podręcznika jest to, iż został napisany przez praktyka dla praktyków. Autorka dzieli się swoim doświadczeniem klinicznym i zaprasza nas do twórczego, a zarazem popartego głęboką refleksją oraz troską podejścia do psychoterapii. dr Szymon Chrząstowski, Uniwersytet Warszawski, autor książki Nie tylko schemat Książka Sabine Vermeire to pozycja niezwykła. Z odwagą i lekkością opowiada o zjawiskach, które zazwyczaj kojarzą się z cierpieniem i brakiem nadziei. Autorka nie tylko dzieli się kreatywnymi sposobami wspierania młodych osób w mierzeniu się z przeciwnościami losu, ale również z wrażliwością zaprasza nas do świata swoich pacjentów i własnej pracy terapeutycznej. To poruszające świadectwo tego, że rozplątywanie traumy i tkanie odporności za pomocą technik narracyjnych jest możliwe – i skuteczne. Vermeire inspiruje, dodaje odwagi i budzi nadzieję. lek. Bartłomiej Taurogiński, Pracownia Psychologii i Psychoterapii Systemowej UJ CM
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo