Morten, Emilia i zaginione światy

Tytuł oryginalny:
Morten, Emilie ja kadunud maailmad
Autor:
Reeli Reinaus
Ilustracje:
Marja-Liisa Plats
Tłumacz:
Anna Michalczuk
Wydawca:
Wydawnictwo Widnokrąg (2024)
ISBN:
978-83-969661-6-2
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza

Po śmierci dziadków Morten zostaje w domu sam z wujem, w chacie na skraju bagien. Jego mama pracuje za granicą, więc widują się sporadycznie. Ojca nie poznał nigdy. Życie z wujem alkoholikiem jest nie do zniesienia, ale Morten nie dzieli się z nikim swoim cierpieniem. Gdy w domu jest bardzo źle, ucieka na bagna. Tam czuje się wolny i bezpieczny, tam też oddaje się swojej pasji – fotografii. Wszystko się zmienia, gdy podczas jednej z takich wypraw spotyka tajemniczą dziewczynę. Emilia wydaje się nieco dziwna, ale Morten dobrze się czuje w jej towarzystwie. Ma wrażenie, że Emilia rozumie go lepiej niż ktokolwiek inny. Wkrótce jednak się okazuje, że jego nowa znajoma nie może opuścić bagien...
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Morten w dzieciństwie marzył, aby zostać czarodziejem i spełniać życzenia innych. Dziś marzy już tylko o tym, aby przeżyć kolejny dzień. Chłopiec mieszka w rozpadającym się domu po dziadkach wraz ze swoim wujem alkoholikiem. Jego mama wyjechała do pracy za granicę, w celu zapewnienia Mortenowi lepszego życia w przyszłości. Chłopiec potrzebuje jednak lepszego życia teraz, lecz nikt tego nie widzi. W chwilach, gdy atmosfera w domu staje się nie do zniesienia, nastolatek ucieka na pobliskie bagna. Właśnie tam czuje się wolny i bezpieczny. Pewnego razu, po szczególnie bolesnej awanturze z wujem, chłopiec spotyka na bagnach tajemniczą postać – Emilię. Dziewczyna wygląda, jakby pochodziła z innej epoki, jest zagubiona i samotna. Pomiędzy nastolatkami rodzi się przyjaźń. Okazuje się, że tajemnicza dziewczyna z bagien staje się dla Mortena jedynym ratunkiem. To ona pomaga mu zachować wiarę w ludzi i lepszą przyszłość i daje siłę do dalszej walki.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo