Dinks

Tytuł oryginalny:
Mojängen
Autor:
Martin Widmark
Ilustracje:
Emilia Dziubak
Tłumacz:
Marta Dybula Östholm
Wydawcy:
Wydawnictwo Mamania (2020-2023)
Grupa Wydawnicza Relacja (2020)
ISBN:
978-83-67817-27-1
Autotagi:
druk
książki
opowiadania
proza
zbiory opowiadań
5.0 (3 głosy)

Kolejna udana książka dla dzieci stworzona przez szwedzko-polski duet pisarsko-rysowniczy. Ich poprzednie publikacje podbijają serca małych czytelników, zbierają też pozytywne recenzje wśród dorosłych: „Tyczka w Krainie Szczęścia” (P. 7/17), „Długa wędrówka” (P. 22/18). „Dinks” przedstawia historię dwóch braci, którzy marzą o poprawie komfortu swojego życia. Pewnego dnia jeden z nich konstruuje robota, mającego pomagać im w codziennych czynnościach. Problem w tym, że tytułowy bohater nie ogranicza swojego działania jedynie do prania, sprzątania i gotowania. Robot zaczyna uczyć się nowych rzeczy, układać menu ze zdrowych, lecz nielubianych produktów, wyręczać braci w każdej czynności, wprowadzając do ich życia marazm i nudę. Rozwiązanie problemu wydaje się proste, jednak co się stanie, jeśli Dinks okaże się sprytniejszy od własnego konstruktora?
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • "Dinks" to krótka historyjka o zetknięciu się człowieka ze sztuczną inteligencją. W naszym świecie już funkcjonują roboty, które wyręczają częściowo ludzi z pewnych obowiązków, ale czy my rzeczywiście tego chcemy i potrzebujemy? Co się stanie w momencie gdy wymknie się to spod naszej kontroli? Przyjrzyjmy się najnowszej opowieści Widmarka, bo to co spotkało jej bohaterów jest bardzo prawdopodobnym i zarazem przerażającym scenariuszem. Walter i Rutger są braćmi wiodącymi nadzwyczaj spokojne życie. W pewnym jednak momencie Rutger wpada na pomysł skonstruowania robota, który będzie pomagał Walterowi w pracach domowych. Na początku robot wywiązuje się świetnie ze swych obowiązków. Niestety zbyt szybko zaczyna przejmować kontrolę nad absolutnie wszystkim. Staje się jakby dyktatorem ich codziennego życia. To rzecz jasna przestaje się chłopakom podobać. Dopiero wówczas zaczynają rozumieć, jak wielkie zagrożenie niesie ze sobą rozwój nowych technologii i wykorzystywanie jej w sposób niekoniecznie dobrze przemyślany. "Dinks" to absolutnie potrzebna nam wszystkim publikacja, po którą bezwzględnie każdy powinien wyciągnąć swą dłoń. Zatem polecam.
  • Rewelacyjna książka dla dzieci, która przestrzega przed sztuczną inteligencją. Obowiązkowa lektura dla współczesnych dzieci.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo