Złote żniwa:

rzecz o tym, co się działo na obrzeżach zagłady Żydów

Tytuł oryginalny:
Golden harvest
Autorzy:
Jan Tomasz Gross
Irena Grudzińska-Gross
Przy współpracy:
Irena Grudzińska-Gross
oraz:
Irena Grudzińska-Gross
Wydawcy:
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak (2011)
Wydaw. Znak (2011)
ISBN:
978-83-240-1522-1, 978-83-240-1523-8
83-240-1523-8
Autotagi:
druk
książki
4.0 (6 głosów)

Grupa polskich chłopów, a przed nimi stos ludzkich kości - porażające zdjęcie, które stało się pretekstem do napisania tej książki. Czego szukano w masowych grobach nieopodal byłego obozu w Treblince? Złotych zębów, biżuterii, pieniędzy? Autorzy Złotych żniw zadają pytania dotyczące ludzkiej chciwości. Od nas zależy, czy i jak na nie odpowiemy. Złote żniwa to esej historyczny Jana Tomasza Grossa i Ireny Grudzińskiej-Gross. Wybitni polscy intelektualiści zajmują się przemilczanym aspektem stosunków polsko-żydowskich w czasie drugiej wojny światowej. Zaskakuje odwaga, z jaką autorzy podchodzą do zasadniczego tematu książki: roli chciwości Polaków i innych narodowości wobec Żydów podczas Zagłady. Esej porusza tematy drażliwe i bolesne: przejmowania żydowskiego mienia przez Polaków, współudziału w tym procederze polskich środowisk prawniczych czy granatowej policji. Autorzy opisują przerażającą sytuację Żydów na polskich wsiach, pytają o rolę Kościoła katolickiego w kształtowaniu zachowań wiernych. Nie stronią od ostrych moralnych i historycznych ocen, wyrazistego, bezpośredniego języka i nie ukrywają swoich emocji. Czyni to z lektury tej książki głębokie intelektualne i moralne przeżycie.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Trudna książka. Trudna dlatego, że porusza tematy, które wszyscy chcielibyśmy pominąć wstydliwym milczeniem. Nie przynoszą nam chwały. Słaba pociecha w tym, że takie rzeczy zdarzały się w całej Europie. Niestety - to czarne karty w naszej historii i chowanie głowy w piasek nic tu nie pomoże. Nie byliśmy tacy bez skazy jak chcielibyśmy to widzieć. Wojna wydobyła z wielu ludzi najgorsze cechy. Pociecha w tym, że bardzo wielu Polaków zachowało się wówczas przyzwoicie a nawet bohatersko.
    +2 trafna
  • Książka smutna, pokazująca, że chciwość potrafi pchnąć ludzi do upadlających lub morderczych działań. Trzeba być bardzo czułym na wszelkie próby odczłowieczania ludzi. Kiedy zabierze się komuś godność, może się okazać, że nie ma się oporów, by zabrać mu majątek, a w końcu i życie. Jakby był lalką, a nie człowiekiem, znajomym, sąsiadem
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo