Miecz w kamieniu

Tytuł oryginalny:
Sword in the Stone
Inne tytuły:
The Sword in the Stone
Reżyseria:
Wolfgang Reitherman (1909-1985)
Scenariusz:
Bill Peet (1915-2002) ...
Kompozytor:
George Bruns (1914-1983)
Aktorzy:
Norman Alden
Junius Matthews
Sebastian Cabot ...
Wydawcy:
Galapagos (1963-2015)
CD Projekt (2011)
Edipresse Polska
Imperial CinePix
Wydane w seriach:
Bajkowa Kolekcja
Zaczarowana Kolekcja Disneya
ISBN:
978-83-7477-287-7
Autotagi:
DVD
filmy i seriale
nagrania wideo
Więcej informacji...
4.0

Pełna magii, zachwycająca klasyczną animacją i cudownymi postaciami, disneyowska wersja średniowiecznej legendy o przygodach Króla Artura. Ten, kto wyciągnie uwięziony w wielkim kamieniu złoty miecz, zostanie koronowany na Króla Anglii! Wielu śmiałków próbowało sprostać temu wyzwaniu. Bezskutecznie! Dla młodego giermka o imieniu Wart, zadanie to wydaje się być niemożliwe do wypełnienia- wszak tylu godniejszych od niego próbowało już wcześniej swoich sił. Jednak z niewielką pomocą tajemniczego czarodzieja Merlina i swego opierzonego przyjaciela Sowy, Wart zdaje się być bliskie urzeczywistnienia marzeń.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Artur jest chłopcem od wszystkiego – myje naczynia, podaje do stołu, pomaga w zamku. Pewnego dnia niechcący wpada do domu czarodzieja. Merlin czekał na niego. Chce nauczać chłopca. Artur obawia się, że nie znajdzie czasu na jego lekcje – ma tyle na głowie! Merlin nie daje jednak za wygraną i przenosi się wraz z chłopcem do zamku. Czarodziej czuje, że Artur nie jest zwykłym dwunastolatkiem, dlatego daje mu życiowe lekcje, np. by używać głowy, a nie tylko siły mięśni. Jednak chłopiec najbardziej pragnie zostać giermkiem. Wie, że tylko tyle czeka go w życiu – nie jest dobrze urodzony, jest chudy i słaby. Dlatego, gdy Anglię obiega wiadomość o turnieju, w którym zostanie wybrany nowy król, Artur wie, że to jego szansa na upragniony tytuł. • Miecz w kamieniu to historia średniowiecznej legendy o Królu Arturze. Nakręcona w 1963 roku animacja opowiada o chłopcu, który w przyszłości władać będzie Anglią. By przepowiednia się spełniła, Artur musi wyciągnąć tytułowy miecz z kamienia. Nie jest to proste – wielu próbowało, ale nawet najsilniejsi mężowie nie dali rady. Jednak Artur nie wie, że z tą bronią związana jest legenda, wyciąga ją przypadkowo, gdy szuka oręża dla swojego pana. • Mocną stroną filmu jest historia chłopca, który jest popychadłem, ale jest bardzo dzielny i prawy. Nie chce korzystać z ułatwień, które może mu przynieść magia. Każdą swoją pracę wykonuje sumiennie i dokładnie. Przy okazji jest też skory do nauki. Przyjmuje lekcje Merlina ze zrozumieniem i korzysta z nich w przyszłości. • Merlin to uroczy staruszek, który zobaczył w niepozornym chłopcu coś, czego jego najbliższe otoczenie nie widziało. Artur to naprawdę kryształowa postać, bardzo interesująca. Obaj świetnie ze sobą współpracują, choć ich przygody kończą się często katastrofą. Co ciekawe, mimo że Merlin to jeden z najbardziej znanych w kulturze czarodziejów, jego moc nie jest tu zbyt uwypuklona. Owszem, mamy sceny z czarami, zmianami postaci i tym podobnymi rzeczami, ale umykają one gdzieś w tle, a na pierwszy plan wysuwa się nauka, jaką z tych rzeczy czerpie chłopiec. • To klasyczna animacja Disneya – rysowana, z dopasowanymi do sytuacji piosenkami, z piękną ścieżką dźwiękową. Do tego przemycone uniwersalne wartości – dobro zawsze zwycięża, umysł jest ważniejszy niż siła, a czyste i prawe serce może objawić się w niepozornym ciele. • Kilka wyjątkowo udanych scen zapadło mi w pamięć. Po pierwsze – przygoda w stawie. Gdy Merlin zamienia siebie i Artura w ryby, by dać mu pierwszą lekcję, dzieje się naprawdę wiele, a momentami napięcie jest tak silne, że zaciskamy zęby w przerażeniu o dalszy los chłopca. Doskonale zrobiona scena pościgu, a także pokazanie, że nie zawsze umiemy okazać, że nam na kimś zależy. Druga wyjątkowa scena to pojedynek czarodziejów. Tu mocniej podkreślono, że spryt i mądrość kontra rozmiar i siła nie zawsze oznaczają wygraną tej drugiej. • Obserwacja, którą poczyniłam podczas tego filmu? Disney wykorzystał dwie rzeczy z poprzednich animacji – tak samo narysował sowę (w Śpiącej królewnie i Bambim wygląda ona identycznie), a część dźwięków towarzyszących pojawieniu się smoka jest ściągnięta ze Śpiącej królewny. Bardzo interesujące! • Ta bajka chce przede wszystkim pokazać, że nawet prosty chłopiec, bez wykształcenia i wysokiej pozycji społecznej, może coś osiągnąć, jeśli jest dobry. Bardzo podoba mi się, że Disney postanowił pokazać to, co było przed koronacją Artura. Dzięki temu, choć jego los tak naprawdę jest bardzo smutny, możemy zobaczyć, że to zwykły chłopiec, który swojemu charakterowi zawdzięcza objęcie tronu Anglii. • Miecz w kamieniu to naprawdę dobra bajka. Znajdziecie w niej wiele rzeczy, które kojarzą się z tradycyjnym Disneyem. Nie jest to może najbardziej znany film tej wytwórni, ale na pewno warto go obejrzeć, by przekonać się, jak zwykły chłopiec zostaje najważniejsza osobą w swoim kraju.
    +2 wyrafinowana
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:The Sword in the Stone
Reżyseria:Wolfgang Reitherman (1909-1985)
Scenariusz:Bill Peet (1915-2002) T. H. White (1906-1964)
Kompozytor:George Bruns (1914-1983)
Aktorzy:Norman Alden Junius Matthews Sebastian Cabot Sylwester Maciejewski Jakub Truszczyński Filip Borowski
Autor oryginału:T. H. White (1906-1964)
Tłumacz:Małgorzata Vilatoro Salmeron
Lektorzy:Sylwester Maciejewski Stanisław Milski (1897-1972) Irena Burawska Lena Wilczyńska Aleksander Fogiel (1910-1996)
oraz:T. H. White (1906-1964)
Wydawcy:Galapagos (1963-2015) CD Projekt (2011) Edipresse Polska Imperial CinePix
Serie wydawnicze:Bajkowa Kolekcja Zaczarowana Kolekcja Disneya
ISBN:978-83-7477-287-7
Autotagi:dokumenty elektroniczne DVD filmy filmy i seriale film i wideo książki literatura nagrania wideo zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 11 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo