Zguba

Tytuł oryginalny:
Lost thing
Autor:
Shaun Tan
Tłumacz:
Jacek Drewnowski
Wydawca:
Kultura Gniewu (2021)
ISBN:
978-83-66128-66-8
Autotagi:
beletrystyka
druk
epika
ikonografia
komiksy
komiksy i książki obrazkowe
książki
3.0

„Zdarzyło się to kilka lat temu, pewnego zwyczajnego dnia przy plaży. Niewiele się działo. Jak zwykle niestrudzenie uzupełniałem swoją kolekcję kapsli i bez szczególnego powodu przystanąłem, by spojrzeć w górę. Wtedy pierwszy raz zobaczyłem tę rzecz”. Tak zaczyna się opowieść o chłopcu i „rzeczy”, która swoim wyglądem nie przypomina ono zupełnie niczego. Chłopiec szybko orientuje się, że tajemnicze stworzenie się zgubiło i postanawia mu pomóc. Czy uda się znaleźć miejsce, do którego „rzecz” będzie pasować? „Zguba” to kolejny popis zachwycającej wyobraźni i niesamowitego talentu Shauna Tana, autora głośnych „Opowieści z głębi miasta, „Przybysza”, czy „Regulaminu na lato”, laureata prestiżowej nagrody im. Astrid Lindgren za twórczość dla dzieci i młodzieży. Na podstawie „Zguby” Tan zrealizował nagrodzony Oscarem film animowany.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Był całkiem zwyczajny dzień. Niewiele się działo. Błądziłem po plaży, niestrudzenie uzupełniając swoją kolekcję kapsli i bez szczególnego powodu przystanąłem, by spojrzeć w górę. I wtedy właśnie pierwszy raz ja zobaczyłem. Kim (lub czym) jest Zguba? Dlaczego wydaje się nie pasować do otoczenia? Dlaczego nikt po nią nie przychodzi? Główny bohater wędruje z osobliwym stworzeniem po mieście i próbuje mu pomóc, ale ani w domu, ani nawet w ogrodowej szopie Zguba nie potrafi się odnaleźć. Z pomocą przychodzi pewne ogłoszenie, które obiecuje szybkie pozbycie się „problemu”. Tylko… czy łagodne stworzenie faktycznie nim jest? Książka w niewielu słowach mieści w sobie historię rodzącej się relacji, troski o drugą istotę i apel o nieobojętność. Warstwa wizualna odsłania przed czytającymi miejską betonową dżunglę, w której znaki, labirynty i postacie tworzą tajemniczy nastrój. Na podstawie Zguby Shaun Tan zrealizował nagrodzony Oscarem film animowany.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo