Coraz ciemniej:

ekstremiści w sieci

Tytuł oryginalny:
Going dark
the secret social lives of extremists
Autor:
Julia Ebner
Tłumacz:
Adrian Zieliński
Wydawcy:
Polityka (2020)
Legimi (2020)
ISBN:
978-83-64076-99-2, 978-83-958672-0-0
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
książki
publikacje popularnonaukowe
4.5 (2 głosy)

Julia Ebner w londyńskim Instytucie Dialogu Strategicznego śledzi ruchy ekstremistów w Internecie. Jednak obraz, jak wyłania się na ekranie służbowego komputera, wydaje jej się daleki od pełnego. Czuje, że aby zrozumieć mechanizmy rządzące badaną grupą, musi poznać ją od środka, dlatego po godzinach loguje się incognito na kodowanych czatach radykałów. W wędrówce przez „ciemny Internet” Ebner przybiera pięć różnych tożsamości i przenika do kilkunastu grup i organizacji, od skrajnie prawicowego Generacja Tożsamości, przez antyfeministyczne Tradycyjne Żony, po islamskie Oblubienice Dżihadu. Słucha damsko-męskich porad, uczy się manipulowania mediami i hackerskich sztuczek. Z czasem jej aktywność wykracza poza Internet. W Wiedniu śledzi wybory do austriackiego parlamentu w towarzystwie jednego z liderów Generacji Tożsamość, w Londynie dyskutuje o przyszłości brytyjskiej odnogi tej organizacji, w niemieckim Ostritz bierze udział w festiwalu muzycznym neonazistów „Tarcza i Miecz”. Książka Julii Ebner pokazuje biegłość ekstremistów w informacyjnej walce o umysły i serca ludzi epoki Internetu. Obnaża mechanizmy typowania, rekrutacji, weryfikacji i socjalizacji nowych członków grupy. Stawia pytania o źródła rosnącej popularności radykałów i możliwość skutecznego oporu w cyfrowym świecie. Jedna z najlepszych książek roku 2020 według „The Guardian” i „New Scientist”. „The Financial Times” napisał: Wciągająca i dogłębna… Czyta się jak thriller.

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Autorka od lat działa na forach grup ekst­remi­styc­znyc­h, pokazuje mechanizmy ich działania, werbunku, radykalizacji przekonań. Daje wskazówki jak zabezpieczać się przed rozwojem niebezpiecznych scenariuszy - zamachów, terroru.
  • Pokazuje od środka jak działają grupy ekstremistów, książka skupia się na ruchach skrajnej prawicy i ich metodach działania. Warta przeczytania dla każdego, zwłaszcza dla aktywnie korzystających z internetu oraz zain­tere­sowa­nych­ polityką i socjologią. Przystępny język.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo