Niewidzialne kobiety:

jak dane tworzą świat skrojony pod mężczyzn

Tytuł oryginalny:
Invisible women
exposing data bias in a world designed for men,
Autor:
Caroline Criado Perez
Tłumacz:
Anna Sak
Wydawca:
Wydawnictwo Karakter (2020-2024)
ISBN:
978-83-66147-36-2, 978-83-68059-06-9
Autotagi:
druk
książki
literatura faktu, eseje, publicystyka
4.3 (4 głosy)

Pierwsza książka, która na taką skalę analizuje seksistowski charakter świata, w którym żyjemy – od dostępności usług publicznych po projektowanie dóbr luksusowych. Caroline Criado-Perez na setkach przykładów pokazuje, że domyślnym użytkownikiem większości dóbr i usług jest wciąż mężczyzna i pisze o tym, w jaki sposób wpływa to na codzienne życie połowy ludzkości. Brak istniejących danych na temat kobiet – ich potrzeb, zdrowia, sposobów korzystania z infrastruktury i usług publicznych, funkcjonowania na rynku pracy etc. prowadzi do ich systematycznej dyskryminacji we wszystkich dziedzinach życia, od języka, poprzez system edukacji czy ochrony zdrowia (np. diagnostyka i leczenie niektórych chorób), normy obowiązujące w miejscach pracy, system ochrony pracy po system podatkowy i zarządzanie, nie mówiąc już o (nie)obecności kobiet na kartach historii. Przedsięwzięcie Caroline Criado-Perez jest imponujące przede wszystkim ze względu na ilość materiału, jaki poddała analizie, i fakt, że objęła nią obszar od Norwegii po Argentynę i RPA i od Stanów Zjednoczonych po Japonię.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Ta książka pozostawiła mi mieszane odczucia. Do plusów zaliczam uwzględnianie wielu obszarów życia, w których kobiety • napotykają utrudnienia,lub wręcz zagrożenie, gdyż były one projektowane dla mężczyzn, zaczynając od tak krytycznych • spraw, jak nieu­wzgl­ędni­anie­ odmienności symptomów kobiet i mężczyzn w diagnostyce medycznej, a na niewygodnych, zbyt • dużych smartfonach kończąc. Spodobało mi się też odnajdowanie już w przeszłości kobiet-wynalazców i odkrywców, myślę, • że stawia to w innym świetle dyskredytujące kobiety opinie, że wynalazki są domeną mężczyzn. • Minusy - liczyłam na zapoznanie się z faktami na podstawie różnych badań, tu zaś dominują zestawienia statystyczne. W • błąd wprowadza też opis na okładce, sugerujący, że autorka porównuje dane dotyczące kobiet w wielu różnych miejscach • i kulturach,tymczasem gros materiału poświęcone jest krajom anglojęzycznym, reszta krajów pojawia się epizodycznie, w • porównaniach.Dodatkowo, autorka ma irytujący zwyczaj częstego prze­ciws­tawi­ania­ kobiet i mniejszości etnicznych białym • mężczyznom. Po pierwsze, książka miała dotyczyć kobiet, a nie mniejszości etnicznych, po drugie, w najbardziej • opresyjnych dla kobiet kulturach to mężczyźni raczej nie są biali... • Przez tę manierę można odnieść wrażenie, że jest to utwór ideologiczny, nie zaś analiza faktograficzna.
  • Nieoczywiste zestawienie twardych danych pokazujących systemowe ignorowanie istnienia, potrzeb i osiągnięć połowy ludzkości. Na pociechę - skoro już sobie uświadomimy brak, będzie można go wypełnić treścią.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo