Faworyty

Autor:
Manuela Gretkowska
Wydawcy:
Znak Litera Nova (2020-2021)
Znak Litera Nova - Społeczny Instytut Wydawniczy Znak (2020)
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
ISBN:
978-83-240-7112-8, 978-83-240-7295-8
Autotagi:
beletrystyka
druk
książki
powieści
proza
3.3 (4 głosy)

Wszystko kręci się wokół seksu. Z wyjątkiem seksu. Seks kręci się wokół władzy. Trzy faworyty Stanisława Augusta, króla Polski i zabawy, bezpardonowo rywalizują o serce kochanka oraz wpływy w państwie. Która z nich okaże się najsprytniejsza? Niebezpiecznie inteligentna Elisabeth Lubomirska, młodziutka Izabela Czartoryska czy najbardziej czuła Magdalena Sapieha? W Warszawie szepcze się o nich złośliwie, lecz z podziwem: te kobiety mogą wszystko, ale z nimi też można zrobić wszystko. Śmiała obyczajowo, zmysłowa, trzymająca w napięciu powieść niehistoryczna. Libertynka i patriotka Manuela Gretkowska, używając kostiumu znanego z Niebezpiecznych związków czy Faworyty, odsłania prawdziwy mechanizm rządzący nie tylko polską historią. Bo stroje i dekoracje się zmieniają, ale zawsze chodzi o seks i władzę. Manuela Gretkowska - jedna z najbardziej wyrazistych polskich pisarek, autorka ponad 20 książek, w tym bestsellerów takich jak Polka, Trans czy Poetka i książę; scenarzystka filmowa, działaczka społeczna. Za bezkompromisową publicystykę nie lubią jej politycy, była też cenzurowana.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • W fabule to opowieść o faworytach ostatniego króla polskiego Stanisława Augusta Poniatowskiego : Elżbiecie Lubomirskiej , Izabeli Czartoryskiej i Magdalenie Sapiesze. • Kobiety rywalizują ze sobą, by zajmować pierwsze, a najlepiej jedyne miejsce przy władcy. Uda się to którejś? • Natomiast akcja książki rozgrywa się wokół - seksu, pieniędzy i władzy. A królewska władza jest słabiutka, król to człowiek miotający się na swym urzędzie, bez swego zdania. • W ogóle bohaterowie są płascy, żądni pieniędzy , uciech erotycznych i władzy. I to począwszy od władcy, poprzez szlachtę i duchowieństwo. • To szokująca powieść, wyśmiewająca polskie przywary i rzeczywistość stanisławowskich czasów. Razić może dość wulgarny język i prostactwo w bezpośrednim ukazaniu scen erotycznych.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo