Kod kapitalizmu:

jak Gwiezdne wojny, Coca-Cola i Leo Messi kierują twoim życiem

Autor:
Marcin Napiórkowski
Wydawcy:
Wydawnictwo Krytyki Politycznej (2019)
Legimi (2019)
ISBN:
978-83-66232-06-8, 978-83-66232-22-8
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
książki
4.0 (2 głosy)

Książka ukazuje późny kapitalizm w jego polskiej, potransformacyjnej wersji jako swoistą ?mitologię rozproszoną w towarach i usługach. Jej podmiotami i przedmiotami stają się zarówno całkiem namacalne przedmioty życia codziennego (koszulki z nadrukami, samochody, gadżety), jak i byty słabo dotychczas rozpoznane przez antropologię - marki, loga czy franczyzy kulturowe. Autor pokazuje, w jaki sposób funkcjonowanie kapitalistycznych mitów stanowi wynik zarówno projektów tworzonych odgórnie przez wyspecjalizowane systemy eksperckie, jak i codziennych praktyk zwyczajnych ludzi, którzy korporacyjne mitologie odczytują po swojemu i przerabiają na swoją modłę. Współczesny kapitalizm jawi się w efekcie jako wspólne dzieło inżynierów i majsterkowiczów, współpracujących, koegzystujących lub toczących ze sobą walkę? Książka składa się z krótkich szkiców, których przedmiotem są między innymi: współczesne figury bohaterskie (celebryci i antycelebryci); przekształcenia pracy z towaru w dar, za który należy się wdzięczność; kolonizowanie przez kapitalizm ciała ludzkiego i kanonów piękna; wpływ kapitalizmu na formy manifestowania tożsamości narodowej (np. akcje "logo dla Polski" czy odzież patriotyczna); dzieciństwo i dorastanie w kapitalizmie; rzeczy, za pomocą których budujemy współczesne hierarchie społeczne (np. sposoby picia kawy).
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Zajmuję się marketingiem i reklamą i wcale nie sądziłam, że przykładam rękę do przeobrażania społeczeństwa :) A tu okazuje się, że jestem zarazem twórcą i tworzywem :)))
  • Na początek dobra rada - zanim zaczniesz czytać, zaopatrz się w słownik wyrazów obcych. Autor bardzo często używa • języka przesyconego terminologią z dziedzin historii kultury, antropologii, filozofii. Książka naszpikowana jest • słowami, takimi jak semiotyka, topos, czy np. synekdocha. Zdecydowanie nie jest to książka popularno-naukowa, co • mógłby sugerować opis na okładce. • Jeśli jednak zdecydujesz się przebrnąć przez warstwę leksykalną, czekają na ciebie prawdziwe perełki, • intrygujące spostrzeżenia autora oraz bogaty materiał do przemyśleń. Mnie osobiście najbardziej zaintrygowało • wyjaśnianie przejścia cywilizacyjnego z "wszystko jest na przedaż" do "marka sprzedaje (prawie) wszystko - w tym • status społeczny". Łatwiej mi teraz zrozumieć tych Japończyków, którzy skłonni są nawet głodować po to, żeby nabyć • jakiś markowy gadżet. • Wartościowa książka, ale dałam tylko 3 gwiazdki, 2 odjęłam za brak "fair play" - nie lubię wprowadzania w błąd • potencjalnego czytelnika przez opisy z okładki
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo