Dziewczyna w rozsypce

Tytuł oryginalny:
Girl in pieces
Autor:
Kathleen Glasgow
Lektor:
Anna Kwaśniewska ...
Tłumacz:
Zuzanna Byczek
Wydawcy:
Wydawnictwo Jaguar (2017)
IBUK Libra (2017)
Legimi (2017)
Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Larix im. Henryka Ruszczyca (2007-2017)
Wydane w seriach:
Czytak Larix
Czytak Larix 21532-21551
ISBN:
978-83-7686-536-2, 978-83-7686-569-0
Autotagi:
audiobooki
powieści
proza
Więcej informacji...
5.0

Głupia dziewczyna. Wściekła dziewczyna. Lekarze: dać jej leki. Leniwa dziewczyna. Po lekach ma w głowie papkę. Matka bije dziewczynę. Dziewczyna się kurczy. Dziewczyna cichnie. Cicha w domu. Cicha w szkole. Cicha myszka. Dziewczyna znajduje nóż. Robi się mała, coraz mniejsza. Świat znika. Na pewno jest zła, więc się tnie. Zła dziewczyna. Świat znika. Charlie zdecydowanie zbyt wcześnie doświadcza okrucieństw losu. Ukochany ojciec popełnia samobójstwo, a dziewczynka nie znajduje oparcia w pogrążonej w żałobie i niemocy matce. Zostaje sama z lękiem i bólem, z ciężarem nie do udźwignięcia. Ucieka w głąb siebie, milknie i wraz z upływem lat staje się całkowicie samotną, smutną dziewczyną. W szkole skrzętnie ukrywa blizny po samookaleczeniach. Zupełnie nie pasuje do wesołych, pewnych siebie rówieśników. I oto pewnego dnia nowa koleżanka zwraca na nią uwagę; szybko rodzi się bliska przyjaźń. Po pewnym czasie Charlie traci przyjaciółkę w tragicznych okolicznościach. Dziewczyna rozsypuje się na milion kawałków, rozpacz wygania ją na ulicę i niemal doprowadza do unicestwienia. Zostaje jednak w porę uratowana i trafia do kliniki pełnej dziewczyn takich jak ona – karzących siebie same za to, że nie potrafią być szczęśliwe. Wkrótce Charlie zaczyna wierzyć, że jej życie ma wartość, a bolesne doświadczenia mogą stać się źródłem siły. Bo nawet kiedy jesteśmy na samym dnie, nie należy tracić nadziei… Wielu młodych ludzi zna ten temat i żyje z nim na co dzień w ogromnym bólu. Samookaleczenia to próba poradzenia sobie z emocjonalnym cierpieniem, traumami, codziennością. Sposób, który niszczy człowieka i wciąga go w cierpienie coraz głębiej i głębiej. Trzeba o nim mówić, trzeba dawać nadzieję na wyjście z autodestrukcji. Justyna Sulej – psychoterapeutka Ta książka uświadamia, dlaczego potrzebujemy opowieści: aby zrozumieć, co to znaczy przetrwać, gdy przetrwanie wydaje się niemożliwe. I pamiętać, że można znaleźć światło nawet w największym mroku. Jeff Zentner, autor The Serpent King Glasgow stworzyła wspaniałą powieść dla nowego pokolenia. Jej debiut – historia zagubionej nastolatki – przemawia do czytelników o szczególnej wrażliwości. To historia dziewczyny, która sama się okalecza, ponieważ wcześniej świat okaleczył ją. Każda rana, którą zadają jej bliscy i nieznajomi, odznacza się blizną na jej ciele. Na szczęście każda rana kiedyś się zagoi. Melissa Febos, autorka Whip Smart and Abandon Me Wspaniała i potrzebna książka, która pozostanie z tobą długo po przeczytaniu. Nicola Yoon, autorka Ponad wszystko
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Charlie jest w ośrodku dla dziewcząt, które mają problemy z własną psychiką. W wyniku pewnych wydarzeń, Charlie przestała mówić, od dawna się również okalecza, a to tylko część jej problemów. Dziewczyna czuje się w ośrodku bezpiecznie, w końcu ma dach nad głową i nie musi się martwić tym, gdzie spędzić noc. Gdy okazuje się, że Charlie nie może wiecznie mieszkać w ośrodku, jest przerażona. • Dziewczyna w rozsypce Kathleen Glasgow to powieść młodzieżowa, której główną bohaterką jest Charlie. Dziewczyna nie jest pełnoletnia, ale przeżyła w swoim życiu więcej niż niejeden dorosły. Trafiła na ulicę, gdzie musiała radzić sobie i walczyć o przetrwanie, ale nie chciała oddawać swojego ciała przypadkowym ludziom za pieniądze czy jedzenie. Bała się, raniła swoje ciało, a w końcu trafiła do ośrodka, w którym leczy się podobne jej dziewczyny. • Głównym tematem powieści jest pokazanie, jak Charlie próbuje odnaleźć na nowo swoje miejsce w społeczeństwie. Poznajemy ją, gdy przebywa w ośrodku i poddaje się leczeniu. Ze strzępów informacji jesteśmy w stanie przypuszczać, że spotkało ją coś złego, została skrzywdzona. Wszystko, co przeżyła, doprowadziło do tego, że podupadła na zdrowiu psychicznym – przestała się odzywać, bała się zasnąć, okaleczała się, nadużywała alkoholu, zdiagnozowano u niej także zespół stresu pourazowego. • Potem akcja skupia się na tym, co dzieje się z dziewczyną po wyjściu z ośrodka. Trafia pod opiekuńcze skrzydła kogoś bliskiego, ale i tak musi radzić sobie sama. Powinna znaleźć mieszkanie i pracę, wyjść do ludzi, poznać kogoś nowego, a może nawet wrócić do rysowania. Jej obecna egzystencja jest trudna. Czytelnik z bólem dowiaduje się o warunkach, w których mieszka dziewczyna, o jej zmaganiach ze zdobywaniem jedzenia. Co ciekawe, dla niej to wszystko norma. Cieszy się, że ma kawałek kąta tylko dla siebie, nie robi problemów z tym, że wygrzebuje jedzenie ze śmietnika, a za pracę płacą jej grosze. • To, co jest mocną stroną tej pozycji, to temat zaburzenia psychicznego. Nie jest on dokładnie określony, pojawia się kilka różnych sygnałów, które mówią czytelnikowi o tym, co dzieje się z Charlie i jak bohaterka sobie z tym radzi. Obserwujemy jej powrót do społeczeństwa i wszystko, co z nim związane – strach przed wyjściem do ludzi, unikanie kontaktów z nowymi znajomymi, rzucenie na głęboką wodę, a nawet łamanie złożonych sobie wcześniej obietnic. To bardzo prawdziwe, często o tym nie myślimy, ale ludzie z problemami psychicznymi, po leczeniu, nierzadko zostawiani są sami sobie i muszą radzić sobie na własną rękę. Smutne w lekturze jest obserwowanie Charlie, która mimo że zaczyna sobie radzić, jest też na dobrej drodze, by zniszczyć swoją psychikę jeszcze bardziej, ponieważ wiąże się z ludźmi, którzy mogą pociągnąć ją na dno. • Dziewczyna w rozsypce to debiut literacki autorki, czego nie widać podczas czytania. Nie jest to lektura prosta, na jeden wieczór, trzeba się nad nią trochę na dłużej pochylić, skupić. Porusza ważny temat problemów z psychiką młodych ludzi, którzy coraz częściej zmagają się z różnego rodzaju zaburzeniami. Warto przeczytać tę pozycję.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:21539
Autor:Kathleen Glasgow
Lektorzy:Anna Kwaśniewska Anna Komorowska
Tłumacz:Zuzanna Byczek
oraz:Zuzanna Byczek
Wydawcy:Wydawnictwo Jaguar (2017) IBUK Libra (2017) Legimi (2017) Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Larix im. Henryka Ruszczyca (2007-2017)
Serie wydawnicze:Czytak Larix Czytak Larix 21532-21551
ISBN:978-83-7686-536-2 978-83-7686-569-0
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD czytak dokumenty elektroniczne druk DVD e-booki epika książki literatura literatura piękna MP3 nagrania powieści proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 20 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo