Wiedza o języku polskim dla logopedów

Autor:
Edward Łuczyński
Wydawcy:
Harmonia Universalis (2015-2019)
Grupa Wydawnicza Harmonia
Wydane w seriach:
Logopedia XXI Wieku
ISBN:
978-83-7744-102-2
Autotagi:
druk
książki
podręczniki
skrypty
szkoły wyższe

Rozdział 1: Język co to takiego?; 1.1. Język jako mowa i jako praktyczna wiedza o nim; 1.2. Do czego służy nam język?; 1.3. Jak i kiedy powstał ludzki język?; Rozdział 2: Znaczenie w języku; 2.1. Co to są znaki i jak znaczą?; 2.2. Swoistość znaczenia znaków językowych; 2.3. Polisemia, czyli jeden wyraz -wiele znaczeń; 2.4. Związki między wyrazami w systemie językowym; Rozdział 3: Między dźwiękiem a sensem; 3.1. Głoski i fonemy; 3.2. Samogłoski języka polskiego; 3.3. Fonemy spółgłoskowe polszczyzny; 3.4. Jednostki dźwiękowe języka a ich realizacja praktyce; 3.5. Semy, czyli „ znaczeniowe fonemy”; Rozdział 4: Wyraz jako struktura morfologiczna; 4.1. Morfemy – cząstki konstrukcyjne wyrazu; 4.2. Występowanie tego samego morfemu w różnych postaciach; 4.3. O pożytkach z alternacji i kłopotach z nimi; Rozdział 5: Jak się tworzy wyrazy z morfemów?; 5.1. Wyrazy przejrzyste i nieprzejrzyste strukturalnie; 5.2. Co to jest formacja słowotwórcza i jak jest zbudowana; 5.3. Sposoby tworzenia wyrazów; 5.4. Jakie funkcje tworzą formanty słowotwórcze; 5.5. Kategorie i typy słowotwórcze rzeczownika; 5.6. Jak powstają derywaty w ramach różnych części mowy?; 5.7. System słowotwórczy i jego przydatność; Rozdział 6: Po co mamy fleksję w języku?; 6.1. Swoistość funkcjonalna morfemów fleksyjnych; 6.2. Przypadek i liczba jako przykłady kategorii fleksyjnych rzeczownika; 6.3. Budowa fleksyjna wyrazu; 6.4. Właściwości fleksyjne przymiotnika; 6.5. Formy fleksyjne zaimka; 6.6. Warianty gramatyczne liczebników; 6.7. Deklinacja, czyli odmiana przez przypadki; 6.8. Cechy fleksyjne czasownika; 6.9. Dlaczego koniugacja jest tak rozbudowana?; Rozdział 7: Struktura składniowa języka; 7.1. Jak powstają jednostki informacyjne w mowie?; 7.2. Zdanie i inne typy wypowiedzeń; 7.3. Składniki syntaktyczne – minimalne cząstki wypowiedzenia; 7.4. Jakie związki składników powstają w wypowiedzeniu?; 7.5. Co to jest akomodacja składniowa?; 7.6. Właściwości akomodacyjne różnych części mowy; 7.7. Według jakich wzorów budujemy zdania proste?; 7.8. Wypowiedzenia złożone i ich rodzaje; Rozdział 8: Tekst – jednostka komunikacji językowej; 8.1. Jakimi jednostkami językowymi się porozumiewamy?; 8.2. Koherencja, czyli spójność semantyczna tekstu; 8.3. Formalne środki do wiązania wypowiedzeń w tekście; 8.4. Różne gatunki wypowiedzi w komunikacji językowej; 8.5. Co to jest dyskurs?; 8.6. Zaburzenia w tworzeniu i odbiorze tekstu; Rozdział 9: Zakończenie. [JK]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo